I den seneste Trending Tech-podcast diskuterer vi håbet i IoT om forbedret sikkerhed og mere effektiv drift med lavere omkostninger. Hvilken rolle vil eSIM, iSIM, ekstern SIM-levering og abonnementsadministration spille? Og for at fortælle os, hvem der adopterer teknologien og hvorfor, har vi ekspertinput fra Loic Bonvarlet fra IoT-sikkerhedsaktiveret Kigen og Matt Hatton fra analytikere Transforma Insights.
Abonner for at få podcastopdateringer
Jeremy Cowan 00:04
Hej og velkommen til det seneste Trending Tech podcast bragt til dig IoT-Now.com, VanillaPlus , Den udviklende virksomhed. Mit navn er Jeremy Cowan og jeg er medstifter af disse tre teknologiwebsteder. I dag tager poden et andet format; Jeg vil gerne have, at du forestiller dig, at vi deler en røgfri ildchat, nyder en drik efter eget valg, selvom vi faktisk er fordelt over hele Europa, og plejer en kop kaffe. Dette er podcastens kraft.
Vores sponsor i dag er Kigen, en virksomhed, der beskriver sig selv som "sikker forbindelse på en enkel måde". Grundlæggende gør Kigen det muligt for virksomheder at vokse deres Internet of Things hurtigt ved at integrere tillid og sikkerhed gennem SIM-, eSIM- og iSIM-teknologier. Kigen opstod som et resultat af inkubation og investering, efter at det blev erhvervet i 2017 af ARM Holdings fra eSIM-pionerer Simulation Labs, som startede livet i 2009. Næste skridt var, at Kigen UK Ltd blev spundet ud til en nyoprettet virksomhed i 2020. Og det er officielt adskilt fra ARM i 2021. Så Kigens mission er at drive eSIM og iSIM til at være hjørnestenen i IoT-sikkerhed. Og for at forklare kompleksiteten af noget, der lyder vildledende simpelt, er jeg glad for at kunne præsentere den første af vores to gæster i dag, Loic Bonvarlet, som er Kigens vicepræsident for Product Marketing. Han er en IoT-professionel med over 20 års erfaring, herunder 10 år i USA, med ledende roller inden for produktmarketing, teknisk salg, applikationsteknik og forskning og udvikling. Loic, velkommen til Trending Tech podcast.
Loic Bonvarlet 02:04
Hej Jeremy. Meget glad for at være her.
Jeremy Cowan 02:06
Dejligt at have dig der. Og det er altid en fornøjelse at byde Matt Hatton velkommen tilbage til podcasten. Matt er en respekteret kommentator og teknologiindustriekspert, også med mere end 20 års erfaring på forkant med teknologiforskning. Og i hans tilfælde, rådgivning. Gennem sit arbejde kl Transforma Insights, et analysefirma, som han var med til at stifte, er han kendt som en tankeleder inden for tingenes internet og digital transformation. Velkommen, Matt.
Matt Hatton 02:35
Tak, Jeremy. Og jeg vil gøre mit yderste for at leve op til den fakturering.
Jeremy Cowan 02:40
Intet problem for dig, jeg ved det. Mine herrer, lad os springe direkte ind i diskussionen. Vi vil fokusere på dele af det nye Trending teknisk rapport, som lytterne kan downloade gratis på trendingtech.io . Det er overskriften "Vil e-sim muliggøre IoT-sikkerhed i stor skala?" Matt, jeg kommer til dig først, hvis jeg må. Generelt, hvad sker der med eSIM, iSIM og deres varianter, sammen med remote sim provisioning – eller RSP i den uundgåelige jargon – abonnementsadministration og så videre? Hvem adopterer det og hvorfor?
Matt Hatton 03:19
Du er nødt til at have et akronym på tre bogstaver, ikke Jeremy, for næsten alt. Ja. eSIM, okay... Så teknologien er mere eller mindre der. Jeg tror, der stadig er nogle debatter om, at der er et par varianter af eSIM; den ene, mest rettet mod forbrugeren, og den mest rettet mod M2M (maskine-til-maskine kommunikation), der er en lille smule diskussion i IoT-industrien om måske også at bruge forbrugeren til IoT. Og det er et emne, vi måske vender tilbage til. Men tilsyneladende er teknologien der, og den har været der i et par år. Du ved, vi har set RFP'er fra en hel masse forskellige sektorer, der blev udstedt med kravet om eSIM til fjernstyring over-the-air-kontrol til IMSI-swap, og så videre. Så det er egentlig ikke noget nyt. Men jeg tror, at samtalen er gået videre til en om de kommercielle realiteter i det i dag, snarere end nødvendigvis, virker teknologien, selvom den måske stadig har en diskussion der. Men sagen er, at den aldrig rigtig er blevet brugt, især i vrede, skal vi sige? Det er blevet brugt ret meget til bootstrapping, du ved, til at sætte den indledende profil, meget nyttig til forsyningskædeeffektivitet og så videre, men ikke rigtig til at portere store flåder af enheder fra en operatør til en anden. Og jeg tror, at den kommercielle virkelighed er, at netværksoperatørerne måske stadig får styr på nogle af de kommercielle og operationelle problemer, der er forbundet med det; overdrage en forbindelse til en operatør på et andet marked, eller hvordan fortsætter du med at administrere den på dine platforme? Hvad gør du med det? Det er stadig et problem.
Hvem det dog ikke er et problem for, er MVNO'erne. Og du ser mange af de virtuelle netværksoperatører, der virkelig omfavner dette som en teknologi og nærmest positionerer sig som eSIM-udbydere på en sjov måde. Så vi ser et ret aktivt skub fra mange af MVNO'erne, fordi det for dem handler om at skifte mellem profiler for forskellige operatører, som de allerede har eksisterende kommercielle relationer med. Så for dem giver det lidt mere mening. Så vi har en tendens til at se det fokusere mere, som jeg ser det fra MVNO'ernes side, end nødvendigvis netværksoperatørens side.
Jeremy Cowan 05:42
Loic, hvad vil du tilføje til det? Jeg mener, jeg ved især, at der er sket et skift til smart måling. Hvad vil du ellers gerne udforske på dette tidspunkt?
Loic Bonvarlet 05:51
Ja. Så oprindeligt, vil jeg sige historisk set, har bilindustrien været en stor drivkraft for det. Men med kravet om, at OEM virkelig ville kontrollere deres tilslutningsmuligheder, integrere med alle deres tilslutningsleverandører, og det var et ret tungt løft, og på nogle måder er det stadig, ikke? Men jeg synes, at pointen fra Matt om MVNO'erne, synes jeg er ret interessant. Og jeg kan tydeligt se, at i attraktion, når vi sælger en internetudbyder til MVNO'er, og vi har en række af dem som kunder, er virkelig et ønske om at forenkle lidt administrationen af alle deres forskellige tilslutningsmuligheder. Indtil nu har mange af dem kæmpet med proprietære multi-IMSI-platforme, med OTA-platforme til at skifte mellem profil og IMSI'er osv. Og mere og mere har du refleksionen at sige som aggregator, hvordan får jeg alle disse profiler samlet i en fremtidssikret måde? Højre. Og vi tror på, at eSIM i den forstand giver mulighed for ikke kun at administrere, du ved, IMSI-switch-konfigurationer osv., men også at administrere hele profilen, ikke? Og i sidste ende fremtidssikret, hvis dit erhvervelse ændrer sig i porteføljen af tilslutningsmuligheder osv.
Den anden pointe, jeg vil gøre, er også at sige, at en af vanskelighederne ved at vokse eSIM-markedet har været det faktum, at det stadig var noget tungt at løfte, når du integrerer på enhedsniveau. Og den anden bevægelse, vi begynder at se, er, at modulskaberne begynder at se fordelen ved at bage i forbindelse med tilbuddet. Du har banebryderen Sierra Wireless, som vi arbejder med især på eSIM, der har skubbet denne model meget langt. Men nu tror jeg, at flere og flere af modulmagerne ser, at presset på ASP på hardware er meget højt, ikke sandt. Og at bage i forbindelse lige fra starten af deres produkter, giver mening, ikke kun for at forenkle brugerne til at gå til mobil, men også virkelig for at øge de lange hale muligheder, vil jeg sige, for at nå til udvikleren før. Cellular er ikke noget for mig, for hvis jeg går til, er det en stor MNO, er der ingen chance for, at der nogensinde vil få et svar eller endda et SIM-kort ret til at komme i gang. Og så ved folk som dig, Hologram, ligesom denne afspiller vil kombinere tilslutning og hardware er begyndt at adressere denne lange hale af mobilnet, som for mig er det, der vil drive fremtiden, du ved, applikation og innovation, fordi vi vil have nogle succesrige virksomheder blandt disse udviklere.
Jeremy Cowan 08:43
Matt, har du nogle tanker om det?
Matt Hatton 08:44
Ja jeg gør. Og jeg synes, at denne idé om OEM'en, hardware-OEM'en som virkelig en driver for tilslutningsadoption er interessant. Fordi vi i mange år, i årtier, har haft denne slags koncept fra hardwareproducenten som Sierra Wireless eller hvad som helst, som en one-stop-shop. Okay, one-stop-shop. Det er det. Det er et fint princip. Men virkeligheden er, at hvis du køber begge dine ting fra én, én leverandør uden anden grund, at de tilfældigvis sælger dem begge, vil du sandsynligvis ende med at betale lidt mere for begge. Okay, det ville være lidt mere praktisk, men du ender med at betale lidt mere for begge. Men jeg tror, der har været et skifte i branchen inden for det sidste eller to år, hvilket gør den kombination af hardware og tilslutningsmuligheder lidt vigtigere og mere relevant. Og du er nødt til at lave mere optimering af enhederne, så de passer til netværket, især med introduktionen af nogle af laveffektteknologierne, så NB-IoT og LTE-M, og du ser meget mere et krav til den optimering der sammenlignet med … OK, i 2G-verdenen satte du et hvilket som helst SIM-kort i enhver enhed, Docker, ethvert netværk i verden, og det fungerer mere eller mindre med omtrent den samme slags muligheder. Men det er ikke længere tilfældet, du har forskellige netværk, der arbejder med forskellige muligheder. Og faktisk er der meget mere et krav for at optimere det. Og også dette koncept med at være en slags platformsklar, tror jeg, vi ser det fra Tele Danmark Mobil , Telefonica og et par andre, hvor der er en række enheder, som de sætter på markedet, og som allerede er indstillet og klar til at oprette direkte forbindelse til deres platforme, der er optimeret til disse. Så jeg oplever, at der er mere et krav om integration gennem stakken, blot for at optimere oplevelsen for brugeren i stedet for blot at være nemmere at købe.
Jeremy Cowan 10:44
Matt, en, jeg har fået dig til at flytte ind i et andet område, kan vi dykke ned i at bruge det sikre element som en tillidsvej, herunder en diskussion omkring IoT SAFE? Måske kunne du pakke det lidt ud? Og kort fortalt, kan du sætte dette i den bredere kontekst af IoT-sikkerhed?
Matt Hatton 11:04
Ja, absolut. Jeg tror, at Loic er mere en ekspert på netop dette sted end mig, men jeg kan give et par få første kommentarer. Så ideen med IoT SAFE er at levere en mekanisme til transportlagssikkerhed, men på en forbindelsesfri måde. Okay? Lad mig nu pakke det lidt ud. IoT kan lide forbindelsesløse arkitekturer, okay. Så du behøver ikke at etablere et håndtryk mellem en enhed og en back-end-server for at udveksle data, den kan lide bare at kunne sende. Og med IoT SAFE kan du bruge SIM'et som en mekanisme til at implementere sikkerhed fra ende til anden for afsendelse og modtagelse af data uden at have brug for en forbindelsesorienteret arkitektur. Så det er virkelig det. Det etablerer det højere niveau af sikkerhed og derfor tillid til mobilforbindelse, og specifikt IoT, mobilforbindelse. Loic, du kan sikkert forklare det lidt mere i dybden og bedre end mig, men det er sådan set det.
Loic Bonvarlet 12:16
Ja, nej, tak for introen der, Matt. Jeg tror, og jeg ser tilbage i historien, da jeg startede min karriere inden for IoT tilbage i 2000'erne, ikke? Identifikation af en enhed var direkte relateret til nogle fremstillingsaspekter, et serienummer eller en IEI fra teleudbyderen af enheden, eller en IMSI fra teleudbyderen, og dybest set give et noget offentligt ID for at identificere din enhed og acceptere den til din løsning. Og nu tror jeg, at alle ser manglerne ved det, i den forstand, at ja, alle kan forstå, at det endda er på stregkoder osv. Og det var relativt nemt, vil jeg sige, at tilføje en enhed for at få adgang til et økosystem og få adgang til bagenden og potentielt gøre ondsindede ting. Højre?
Så ligesom vi gør på internettet, hvor jeg tror nu, i dette rum, af, du ved, meget teknikere, er vi alle meget sikre på processen med internetsikkerhed i hverdagen, køb af ting osv. IoT SAFE giver effektivt den samme ro i sindet at have en session sikker mellem en enhed og back-end-serveren gennem det, vi kalder det, TLS, transportlaget for sikkerhed. Og så giver dette os mulighed for at give et privat sæt nøgler til en enhed, som er unikt diversificeret på en meget lignende måde, som alle er afhængige af sikkerheden på deres mobiltelefon og deres SIM-kort for at identificere til netværket. Og jeg må sige, at denne industri har en ret god track record for at sige, at der ikke var noget større brud i mobilnettet, bortset fra måske med meget deraf følgende midler til, du ved, efterforskning og spionage effektivt. Men for den daglige drift, mener jeg, folk stoler på, at deres samtaler er private osv. Og det er at udvide disse koncepter til applikationen, ikke sandt, applikationen var virkelig bagud med hensyn til sikkerhed. Og nu forsøger vi virkelig at implementere en indhentning for at sige, at vi har et lignende sikkerhedsniveau for applikationen og transporterer dataene sikkert fra enheden hele vejen til bagkontoret på din server, hvor du skal behandle disse data. Så det er en slags udvikling, jeg ser meget som en indhentning af applikationen.
Jeremy Cowan 14:47
Bliver hos dig Loic, kan vi tale lidt om afbrydelsen af forsyningskæden i SIM-rummet, og forsøge at komme tættere på OEM- og enhedsproducentens begrænsninger. Hvad siger du til det?
Loic Bonvarlet 14:59
Ja, så det er også noget, vi har set, og vi forsøger at aktivere, du ved, i den forstand, at til dato var SIM-forsyningskæden en helt anden strøm end hardwareenheden, forsyningskæden, ikke sandt. Og problemet med det er, at du skaber friktion effektivt, i den forstand, at som enhedsproducent først, højst sandsynligt, hvis jeg er en nybegynder, har jeg ikke nødvendigvis ekspertise på disse telefonstrømme, når jeg ikke har gjort det. cellulære mig selv før. Og så, for at finde en måde at introducere, lad os sige, begrænsningerne for telekommunikation og mobilnetværk i min produktion, i de forskellige trin i at frigive en enhed til marken er noget besværligt, ikke sandt. Og for gamle industrier er det fint, det hele er kontrolleret. Men for nye fyre er det en del af den friktion, der måske afholder dem fra at blive cellulære. Så det, vi forsøger at opnå som Kigen, er i virkeligheden, især med de store operatører som Vodafone og AT&T, at overbevise dem om, at de er nødt til at arbejde med OEM-området for at vokse markederne for at gøre det nemmere at gå til mobil. Og det kommer ved at tage hensyn til begrænsningerne for, ja, min enhed skal være meget lille, min enhed skal være meget strømeffektiv – og jeg er sikker på, at Matt kan tale meget til de fem P'er, som de har identificeret der – men for at sige, hvordan passer SIM-kortet ind i disse begrænsninger? Og hvordan indsættes det i enhedens produktionskæde, måske bliver det stadig med et plast-SIM, måske bliver det med et eSIM, måske et integreret SIM-kort, for igen, strømbegrænsning, størrelse osv. Men dette er en valg, som telekommunikationsindustrien, og som muliggører hos Kigen, kan vi hjælpe OEM med at gøre og finde den bedste løsning til deres enhed, ikke? Der er ikke noget, jeg vil sige, mere one-size-fits-all SIM til enhedsproducenten. Og Kigen er i stand til at levere forbindelse til disse OEM'er i den rigtige formfaktor for dem, som vi forsøger at sætte gang i, og som vi faktisk ser med nogle initiativer.
Jeremy Cowan 17:08
Interessant. Matt, Loic har allerede henvist til de fem P'er, du har identificeret. Kunne du uddybe det lidt, for det er ikke alle, der har læst rapporten endnu. Og det vil de forhåbentlig, efter at have lyttet til dig.
Matt Hatton 17:19
Det kan jeg sandelig. Så de fem P'er er de ting, vi ser som begrænsende for IoT og de begrænsninger, som enhver, der udvikler en IoT-løsning skal arbejde under, og de er: Strøm, adgang til strøm, du har mange enheder eller et stort potentiale enheder, der måske ikke har direkte adgang til lysnettet, og derfor ønsker du, at de skal være batteridrevne. Så at holde strømforbruget nede forlænger naturligvis batteriets levetid, og det er en stor fordel.
Forarbejdning. Så den tilgængelige behandling på enheden.
Stedet, altså den geografiske placering, hvor de måtte være.
Prisen, fordi du vil ramme så lavt et prispunkt, som du overhovedet kan.
Og hvad vi har beskrevet som proportioner. Jeg ville gerne ramme endnu et P, så jeg har været nødt til at finde et andet ord, der passer ind i størrelsen, men proportionerne så ud til at være det passende. Så nogle gange er du nødt til at passe dine evner inden for et bestemt fodaftryk på en enhed. Og alle disse ting er restriktioner, der skal overvindes. Og typisk er det en afvejning mellem dem. Men introduktionen af alle disse forskellige nye værktøjer som eSIM, iSIM, Low Power Wide Area-teknologierne, de IoT-specifikke protokoller, sker der en hel masse ting, som fjerner eller afbøder nogle af disse begrænsninger. Og det synes jeg især er relevant i forhold til prisen. For hvis vi vil ramme milliarder af tilsluttede enheder, skal vi gøre det til et så lavt prisniveau, som vi overhovedet kan. Og det peger i retning af ting som at bruge laveffektteknologier, fordi chipsætterne typisk er billigere, ved at bruge noget iSIM, fordi virkeligheden er, at det bliver billigere, fordi det er indlejret. Det vil også være lavere strømforbrug og så videre. Og meget af tiden tænkte vi på alle disse forskellige afvejninger mellem de forskellige elementer og de nye teknologier, og hvordan de påvirker dem.
Jeremy Cowan 19:34
Loic, er der noget du vil tilføje til det, Matt har skitseret?
Loic Bonvarlet 19:37
Ja. Så måske vende tilbage til forsyningskædeændringen rigtigt. Det betyder også, at du ved, at denne Secure Enclave-ret er mere tilgængelig på grund af integrationen. Og så nu har du flere og flere enheder eller moduler, der effektivt de facto har en SAFE, som er en del af hardwaren, ret, som ikke er strengt afhængig af, lad os sige, en forbindelsesudbyder. Og det er også den anden revolution, vi forsøger at støtte. Og til en vis grad kan man sige, at denne Secure Enclave kan bruges til telco-godkendelse, det er primært brug, men til applikationen, og så har vi den IoT-sikre applikation, som er chip-til-sky-godkendelse.
Du kan også, hvis du skubber lidt længere, få flere og flere muligheder for at behandle lokalt, ikke sandt. Du vil modtage en mængde data lokalt, og for at reducere dit strømforbrug fodaftryk, miljøaftryk osv., vil du lave mere og mere lokal behandling, hvilket betyder, at virksomheder flere og flere bruger kræfter på at implementere deres knowhow, deres viden om de data, der er indsamlet i et felt ved kanten, til højre. Og så denne Secure Enclave, disse root of trust-kapaciteter kan også bruges til at sikre data lokalt, til at behandle dem rigtigt og til at beskytte disse virksomheders IP og viden. Og det er noget, vi arbejder meget med virksomheder som Edge Impulse eller spillere i AI- og ML-specialisterne for at udforske lige fra starten i deres rammer, den slags Secure Enclave og root of trust-kapaciteter.
Matt Hatton 21:19
Det er en rigtig interessant konklusion. Fordi det åbenbart er, at stigningen i edge computing er en af de vigtigste tendenser, der påvirker IoT, og sætter mere kapacitet, mere behandling på edge-enheden, hvilken behandling var en af vores en af vores P'er. Men måske bytter du ud med at have mere behandling i bytte for at have en lavere båndbreddeforbindelse, og derfor forlænger batteriets levetid, du ved, der er alle disse afvejninger. Men hvis du lægger mere behandling på edge-enheden, sender du ikke bare en strøm af data, du lægger, som du siger, noget af IP'en på edge-enheden (intellektuel ejendom snarere end internetprotokol, i dette i dette tilfælde. Vi er nødt til at sortere vores IP, i dette tilfælde), men ja, at sætte noget af din IP på den kant-enhed er ret kritisk. Så det synes jeg er et spændende område.
Jeremy Cowan 22:09
Matt, kan vi træde tilbage et øjeblik og udvide det her? Lad os se på det større billede af IoT-strategier for tjenesteudbydere og de skiftende tilgange. Transforma Insights har en ny CSP IoT benchmarking rapport udkommer i slutningen af denne måned. Uden at give nogle store spoilere, hvilke højdepunkter kan du dele fra det?
Matt Hatton 22:33
Ja, det er en af vores teltstangsrapporter for året CSP IoT benchmarking rapport. Og faktisk, et lille stik, vi har et gratis webinar den 9. november, som alle kan deltage i. Tjek det ud på vores hjemmeside. Højdepunkter? Nå, faktisk vil jeg vende tilbage til noget, jeg skrev, som giver en vis kontekst. Vi udgav en rapport om noget, vi kalder "$1 IoT". Okay, så det her koncept, at indtægterne fra mobilnettet eller forbruget på mobil IoT-forbindelse er på vej mod $1 om året. Og jeg tror, vi ser, at noget nærmer sig det i Kina allerede. Hvis du ser på nettet tilføjer for mange operatører, er det på vej den vej. Jeg mener, vi er omkring $1 om måneden for de fleste operatører i øjeblikket, men det er sandsynligvis på vej mod $1 om året. Og hvis det er det scenarie, vi kigger på, men helt sikkert en stor del af den base, vil være på den slags niveau, hvad er implikationerne for det? Og det var virkelig fokus i denne rapport.
Nu er det åbenbart til en vis grad dårlige nyheder. Men til en vis grad er det også gode nyheder, fordi det åbner mulighed for at bruge mobil til en lang række nye teknologier. Men fokuserer lidt på det dårlige. Spørgsmålet er, hvad man gør som netværksoperatør, som kommunikationstjenesteudbyder, som MNO eller MVNO, for at afbøde dette? Og der er nogle afprøvede tilgange som konsolidering, som vi ser nogle i MVNO'ernes rum, men det kommer aldrig til at ske i netværksoperatørens rum, du ved. IoT er 1 til 2 procent af omsætningen, du kommer aldrig til at se operatørkonsolidering på baggrund af potentielt faldende marginer i mobil IoT-forbindelse. Men hvad du måske kan se fra dem, er at ændre takt på andre måder.
Den ene er den trofaste bevægelse op ad stakken, som alle taler om, okay. Sælg flere vertikale løsninger, kom ind i bilindustrien og detailhandelen og forsyningsvirksomheder og kom ind i alle disse vertikale sektorer, hvilket alt sammen er meget godt, det er meget lettere sagt end gjort. Og jeg mener, meget nemmere sagt end gjort, fordi du i virkeligheden, medmindre du har en form for differentiator på det område, bare er endnu en udbyder, og kan du virkelig forvente at få nogen betydelig markedsandel? Det er en svær nød at knække, men du kan se, hvorfor det råd bliver uddelt, fordi 50 % til 80 % af enhver løsningsindtjening ligger i det pågældende serviceområde. Men som sagt, det er kun rigtigt levedygtigt, hvis du har fået en differentiator gennem opkøb eller blot gennem en eller anden arv, som en bestemt virksomhed har. Så f.eks. Tele Danmark Mobil gik ud og købte en masse flådestyringsselskaber for et par år siden, og så har det etableret en ret til at spille i det rum. Og du har andre som Telefonica i detailhandelen har de altid haft en detailhandel tilbage til selv 1960'erne, hvor de solgte streamet muzak til butikker. Så de har været tilstede i det rum i et stykke tid. Men det er få og langt imellem. Men der er en anden tilgang, som vi kalder hyperskala IoT-forbindelse, som involverer en masse ting, der dybest set er rettet mod at have et sæt platforme og interne strukturer og så videre, som er passende til at understøtte billig onboarding, lav- berøringsunderstøttelse af enheder og så videre for at sikre, at de faktisk er skalerbare. Det indebærer ting som at arbejde meget tæt sammen med cloud hyperscalers og involverer at få deres eget hus i orden med hensyn til, hvordan de er struktureret og organiserer, hvordan deres softwareplatforme ser ud, og så videre. Og det er egentlig rapportens fokus; hvor godt har de gjort det til enten at etablere den vertikale troværdighed i disse løsninger eller etablere deres troværdighed som hyperskala IoT-forbindelsesudbydere og arbejde hen imod den slags funktionalitet? Ingen er helt der endnu, men alle gør ret gode fremskridt mod slutmålet.
Jeremy Cowan 26:45
Loic, hvad vil du tilføje til disse observationer?
Loic Bonvarlet 26:48
Ja, og jeg synes, det er en god pointe, Matt. At hæve stakken er lettere sagt end gjort. Og jeg har set det i min karriere fra 2000 til 2010, at se alle disse MNO'er, der beder om nøglefærdige løsninger. Og effektivt, hvis du ikke erhverver en velrenommeret aktør i en vertikal, er dette meget, meget svært at opnå, fordi disse salgsstyrker og disse medarbejdere ikke er vant til at sælge løsninger og alle vanskelighederne ved IoT'er, de skal løse sig selv og det er de ikke forberedt på, vel? Så jeg er enig i at øge stakken fungerer godt med erhvervelse. Jeg kunne måske også citere Vodafone med Cobra Automotive, for eksempel. Og de har nået en vis succes gennem denne type initiativer.
Nu, hvad angår hyperskalering, kunne jeg ikke være mere enig, vel. At reducere platformens omkostninger for flåder om bord, selvom de er små, er nøglen til succes, ikke sandt. Så koncepter som nul berøringsforsyning, koncepter, som jeg kan købe distributionsmoduler klar til at forbinde med legitimationsoplysninger, der kan anvendes på min AWS IoT-konto eller mine Azure IoT-konti, uanset hvilken hyperscaler jeg vælger og arbejder meget, meget tæt med de fyre, der vil muliggøre den lange hale højre er nøglen til succes. Og hvis MNO eller forbindelsesleverandøren som helhed, ikke arbejder væsentligt på forenklingen. Der er ingen penge til 1 dollar om året at tjene, vel? Fordi omkostningspunkterne stadig er for tunge. Så det er, tror jeg, meget, meget vigtigt virkelig at tage et nyt kig på det, og virkelig tænke på, hvordan det er nemt at komme ombord og give udvikleren følelsen af frihed, ret, lethed at ombord for derefter at få dem til at udvikle og sætte teknologi på området og i sidste ende siger: 'Nå, nej, jeg skal skalere, og jeg skal nå disse store MNO'er. Og jeg har en rigtig sag«. Og måske kan de tidlige partner-MNO'er også, der skulle vise, at på grund af denne tillid, etablere virkelig, i begyndelsen, røre en smule af værdien af slutbrugssagen snarere end blot ren tilslutning. Men de skal gøre det nemmere i starten, tror jeg, og vi har arbejdet noget med AWS, for eksempel på IoT, for at være meget konkrete at sige, at du vil have en AWS IoT-konto, du vil implementere enheder på AWS IoT, ja, her skal du. Tag et klar til at forbinde modul med IoT SAFE indlejret og vedhæft disse id'er til din konto, og du er færdig på få minutter i stedet for mange ugers diskussioner.
Matt Hatton 29:42
Jeg tror, det er et spørgsmål om at skræddersy kanalerne, prissætningen, alle disse forskellige elementer til den måde, som kunden ønsker at købe. I nogle tilfælde er det, du ønsker, et tungtløftende konsulentprojekt, hvor tilslutning er en lille del. Og du ved, mange af operatørerne har systemintegrationsarme, de er for eksempel alle i stand til at levere en komplet Smart Cities-løsning. Og de vil inkludere nogle mobilforbindelser som en del af det. Og det er der åbenbart en enorm værdi i. Og egentlig er forbindelsesstykket en lille brøkdel af det. Og så du kan gøre en meget tung, rådgivende salgstilgang til det. Og så i den anden ende af spektret har du nogen, der bare vil have nogle SIM-kort, og der kigger du på online-kanaler, du kigger på at reducere berøringspunkterne overalt langs spektret. Og så et sted midt imellem, har du dette koncept, som jeg kalder knowhow som en service. Det giver mulighed for lidt af et ekstra løft i, hvordan i omsætningen forbundet med det, tror jeg, fordi det, du gør, er, at du betaler for ekspertise, viden om, hvordan du implementerer IoT, hvordan du får det op at køre. Det er ikke bare, jeg vil købe nogle data, jeg har også brug for lidt hjælp. Men det er ikke dette tunge løft, at konsultere i den anden ende af spektret. Og jeg tror, at mange af operatørerne har den evne, nogle af MVNO'erne har også den slags. Og du skal skræddersy dine kanaler og din tilgang og endda dine platforme og systemer, som du bruger, afhængigt af hvilken af disse typer kunder du går efter.
Jeremy Cowan 31:31
Det er klart, at I begge er interesserede i MVNO'ernes trækkraft, hvilket viser i at flytte til eSIM for at løse forskellige problemer. Loic, kunne du bare tale lidt mere – jeg ved, du har været inde på det allerede – men det skal være en fordel at kunne samle tilslutningsmuligheder under ét tag. Kan du tale lidt om det?
Loic Bonvarlet 31:54
Ja, denne konsolidering, som vi virkelig begynder at se på markedet, også på grund af prispresset og den proprietære platform, ja, der er et virkelig stærkt ønske fra al den diskussion, jeg måtte have med MVNO'er, om virkelig, du ved, samle, forenkle deres platform og prøve at tage en mere standard tilgang. Hvor de før havde en tendens til for eksempel at udvikle hjemmelavet multi IMSI applet og implementere et system og udvikle alt det in-house, som var fantastisk og fungerende. Men det er måske ikke nødvendigvis, at de opererer på det omkostningspunkt, at de har brug for at adressere LPWAN særligt. Så jeg tror, det er, det er virkelig en af tingene. Der er stadig nogle vanskeligheder omkring, du ved, RSP- og LPWAN-kompatibilitet, jeg må sige, vi gør fremskridt hos Kigen, for at prøve at forenkle dette spil for MVNO'erne, for eksempel. Vi har innovation omkring at reducere afhængigheden af SMS i M2M RSP. Mens vi forbliver i spec, og jeg kan følge op med interesserede parter om det, har vi patenterede teknologier på det. Forsøger at løse det virkelige livs problem, ikke sandt. Og også i sidste ende, vil jeg sige fra OEM-synspunktet effektivt, jeg tror ikke, de kunne være ligeglade med, om det er en M2M eller forbruger-RSP. Det handler om at løse deres problem, ikke? Og med et reelt pragmatisk synspunkt at sige, at jeg har denne begrænsning med hensyn til først at implementere i disse lande, har vi prisen for tilslutning i dette land? Og så er jeg nødt til at udvide i dette land med en lokal profil, fordi der er lovgivningsmæssige begrænsninger over deres rettigheder, og for at justere blandingen af løsning. Måske multi IMSI, måske noget OTA, måske noget RSP for virkelig at levere noget, der giver mening til slutkunden. Men i sidste ende giver flytningen udenfor til hvilke RSP'er lige vilkår for MVNO'erne til at stole på den lignende teknologi til at samle deres fodspor.
Jeremy Cowan 34:14
Vi mangler tid. Så mine herrer, jeg vil lige spørge jer begge, om I vil give mig en 30 sekunders nøglebesked, som I tror, folk kan tage væk fra vores Fireside Chat. Matt, du først, hvad vil du gerne have, at lytterne absorberer fra dette?
Matt Hatton 34:31
Jeg tror, at eSIM er en... og iSIM at følge, er uundgåeligt en del af IoT-mixet. De er afgørende for forenkling af forsyningskæden, for at reducere omkostningerne, reducere strømforbruget, for generelt at kunne understøtte ambitionerne om global IoT-forbindelsesimplementering. Og jeg tror, det ikke er et spørgsmål om, men hvornår det stort set bliver standard. Spørgsmålet er stadig at løse nogle af de kommercielle og operationelle problemer, der ligger omkring det. Og jeg vil opfordre alle til at fokusere lidt på det.
Jeremy Cowan 35:19
Nå, forhåbentlig kan de se på rapporten og din CSP-benchmark-rapport, når den er ude. Hvornår bliver det?
Matt Hatton 35:28
Den udkommer den 28. oktober.
Jeremy Cowan 35:32
Og det kan de se på dit websted, som er...
Matt Hatton 35:35
transformainsights.com
Jeremy Cowan 35:36
Fantastisk, Transforma med et A ikke sandt. Loic, hvad vil du have, at folk tager med fra vores diskussion i dag?
Loic Bonvarlet 35:45
Ja, så jeg vil sige, at først måske er integration historiens bane, ikke sandt. Integration i den sikre IC i chipsindustrier er blot en naturlig udvikling for at give mere ydeevne, lavere effekt. Og så Kigen er en streng muliggører for den ændring og den forstyrrelse i det cellulære rum, ikke sandt, og et af mine nøglemottoer, som værende produktet af Kigan, er virkelig at forenkle, igen, for at kunne reducere omkostningerne point for kæden, for at implementere og få flere mennesker til at forsøge at gå på mobil, ikke? Ikke alle vil få succes, vel? Du skal i første omgang stadig sikre dig, at du har business-cases, dine business-cases, ikke bare jeg vil forbinde, for så kommer du meget hurtigt af sporet, ikke sandt. Du skal have et klart ROI-værdiforslag for din tjeneste. Men når du har det, så gør det nemmere at få adgang til sikkerheden, implementerer sikkerhed fra starten, sikker ved design-tilgang, chip-til-sky-tilgang, arbejder med hyperskalering, så kan vi have en bådladning af virksomheder, der vil prøve. Og det er til fordel for, du ved, tjenester ydet til den større offentlighed, sikkerhed som standard og mere tillid til den enhed, som vi interagerer med hver dag. Højre. Og det er for mig også et centralt mål at aktivere den tillid som standard, i stedet for at jeg allerede skulle gå og bruge tjenesten. Så ja, det vil jeg sige min besked for i dag
Jeremy Cowan 37:20
Det er en god opsummering. Nå, hvis nogen andre ønsker et yderligere resumé, så tag et kig på vores rapport, der som sagt er på TrendingTech.io. Og der er en 18-siders gratis rapport med Kigen og Transforma og mange andre eksperter. Mine herrer, det er alt, vi har tid til. Jeg vil virkelig gerne takke dig for at bruge tid sammen med vores lyttere, Matt, det har været dejligt at have dig her.
Matt Hatton 37:43
Tak, Jeremy. Min fornøjelse.
Jeremy Cowan 37:45
Loic, vi sætter virkelig pris på al din ekspertise.
Loic Bonvarlet 37:47
Mange tak, Jeremy. Det var en fornøjelse at diskutere med jer begge i dag.
Jeremy Cowan 37:51
Godt, har du. Inden vi går, lad mig lige sige, at vi har nogle flere fantastiske podcasts i pipelinen. Så hold øje med dem ved at bogmærke IoT-Now.com for de seneste globale IoT-nyheder og -funktioner. Og slut dig snart til den næste Trending Tech-podcast. Farvel for nu.
Kilde: https://www.iot-now.com/2021/11/03/115268-will-e-sim-enable-iot-security-at-scale/
- 2020
- 2021
- adgang
- Konto
- erhvervelse
- aktiv
- Vedtagelse
- rådgivning
- AI
- Alle
- blandt
- vrede
- Anvendelse
- APT
- arkitektur
- OMRÅDE
- ARM
- omkring
- AT & T
- Godkendelse
- auto
- automotive
- AWS
- Azure
- Back-end
- bagning
- batteri
- benchmark
- BEDSTE
- DRIK
- fakturerings- og
- Bit
- brud
- Bunch
- virksomhed
- virksomheder
- købe
- Købe
- ringe
- hvilken
- Karriere
- tilfælde
- brydning
- lave om
- kanaler
- afgift
- Kina
- chip
- Chips
- byer
- tættere
- Cloud
- Medstifter
- Kaffe
- kommer
- kommentarer
- kommerciel
- Kommunikation
- Kommunikation
- Virksomheder
- selskab
- computing
- tilsluttede enheder
- tilslutning
- Connectivity
- konsolidering
- rådgivning
- forbruger
- forbrug
- fortsæt
- Samtale
- samtaler
- Omkostninger
- lande
- Par
- Kunder
- data
- dag
- leverer
- Design
- udvikle
- Udvikler
- udviklere
- Udvikling
- Enheder
- digital
- Digital Transformation
- Forstyrrelse
- Docker
- Dollar
- driver
- Tidligt
- tidlig stadie
- økosystem
- Edge
- kant computing
- Uddybe
- Engineering
- miljømæssige
- etc.
- Europa
- evolution
- udveksling
- Udvid
- erfaring
- eksperter
- øje
- retfærdig
- Funktionalitet
- ende
- Fireside Chat
- Firm
- Fornavn
- passer
- FLÅDE
- flådestyring
- Fokus
- følger
- formular
- format
- Framework
- Gratis
- Frihed
- frisk
- fuld
- sjovt
- fremtiden
- spil
- Generelt
- Give
- Global
- godt
- stor
- Grow
- Dyrkning
- Hardware
- link.
- Høj
- historie
- hjemmeavlede
- hus
- Hvordan
- HTTPS
- kæmpe
- idé
- identificere
- KIMOs Succeshistorier
- Herunder
- Forøg
- industrier
- industrien
- initiativ
- Innovation
- indsigt
- integration
- intellektuel ejendomsret
- Internet
- tingenes internet
- undersøgelse
- investering
- tingenes internet
- IP
- ISP
- spørgsmål
- IT
- deltage
- hoppe
- holde
- Nøgle
- nøgler
- viden
- stor
- seneste
- Niveau
- Lytte
- belastning
- lokale
- lokalt
- placering
- Lang
- større
- maker
- Making
- ledelse
- Fabrikant
- Produktion
- Marked
- Marketing
- Markeder
- Mission
- ML
- Mobil
- mobiltelefon
- model
- penge
- bevæge sig
- netto
- netværk
- net
- nyheder
- Sygepleje
- tilbyde
- tilbyde
- Okay
- onboarding
- online
- åbner
- drift
- Produktion
- Muligheder
- Opportunity
- Indstillinger
- ordrer
- Andet
- Andre
- partner
- Mennesker
- ydeevne
- billede
- plast
- perron
- Platforme
- spiller
- podcast
- Podcasts
- portefølje
- magt
- præsident
- tryk
- pris
- prissætning
- private
- Produkt
- Produkter
- professionelle partnere
- Profil
- Profiler
- projekt
- ejendom
- beskytte
- offentlige
- rækkevidde
- realiteter
- Reality
- reducere
- lovgivningsmæssige
- Relationer
- indberette
- Rapporter
- forskning
- forskning og udvikling
- detail
- indtægter
- R
- kører
- sikker
- salg
- Scale
- Sektorer
- sikkerhed
- Sees
- sælger
- forstand
- Tjenester
- sæt
- indstilling
- Del
- Kort
- JA
- Simpelt
- Websteder
- Størrelse
- lille
- Smart
- Smart Cities
- SMS
- So
- Software
- Løsninger
- Space
- tilbringe
- udgifterne
- sponsorere
- Spot
- spionage
- Stage
- starte
- påbegyndt
- forhandler
- abonnement
- succes
- vellykket
- leverandører
- forsyne
- forsyningskæde
- support
- Kontakt
- systemet
- Systemer
- Talks
- tech
- Teknisk
- Teknologier
- Teknologier
- Telco
- Fremtiden
- verdenen
- Tænker
- tid
- TLS
- spor
- handle
- Transformation
- transportere
- transport
- trend
- Tendenser
- Stol
- Uk
- us
- USA
- forsyningsselskaber
- værdi
- Vice President
- Specifikation
- Virtual
- vodafone
- webinar
- Hjemmeside
- Hvad er
- WHO
- trådløs
- inden for
- Arbejde
- virker
- world
- år
- år
- nul