De belangrijkste KPI's voor e-mailmarketing die u moet volgen en waarom | Cannabiz-media

Bronknooppunt: 1745354

Welke key performance indicators (KPI's) moet u bijhouden om het succes van uw e-mailmarketingcampagnes te meten en te leren welke wijzigingen u moet aanbrengen om betere resultaten te krijgen? Dat is een veelgestelde vraag die mij vaak wordt gesteld, maar weten welke KPI's u moet bijhouden, is slechts de eerste stap als het gaat om het meten van het succes van e-mailmarketing. U moet ook begrijpen waarom u die KPI's bijhoudt en hoe u de gegevens kunt gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen.

Om dit allemaal te begrijpen, laten we eens kijken naar enkele van de belangrijkste KPI's voor e-mailmarketing die u moet volgen en waarom, vooral wanneer u e-mailmarketingcampagnes verzendt naar houders van cannabis- en henneplicenties met behulp van de Cannabis Media Licentie Database.

Meet hoe goed uw onderwerpregel werkte

E-mailmarketeers gebruiken open rate om bij te houden hoe goed de onderwerpregel van een campagne werkte met het publiek dat het bericht ontving. 

Je kunt deze KPI berekenen door het aantal unieke openingen te delen door het aantal verzonden e-mailberichten en het resultaat te vermenigvuldigen met 100. Dus als je een campagne naar 100 ontvangers stuurt en 10 verschillende mensen openden, zou het openpercentage 10% zijn ( 10/100 = 0.01 en 0.01ร—100 = 10%).

Als je open rate laag is, zijn er een of meer dingen aan de hand:

  • De onderwerpregel was voor sommige ontvangers niet relevant. Om dit probleem op te lossen, segmenteert u uw lijst in nichedoelgroepen en stuurt u gepersonaliseerde onderwerpregels die relevant zijn voor elke doelgroep en belooft u iets interessants (dwz waargenomen waarde) binnenin als ze de tijd nemen om het bericht te openen. 
  • De onderwerpregel was gewoon niet goed. Om dit probleem op te lossen, kunt u overwegen de gratis tool voor het testen van e-mailonderwerpen van Co-Schedule te gebruiken en te leren hoe u onderwerpregels schrijft die waarschijnlijk meer openingen zullen krijgen.

Meet hoe goed uw berichtinhoud en call-to-action werkten

Gebruik de click-to-open rate (CTOR)-statistiek om te bepalen hoe goed de inhoud en call-to-action (CTA) zijn binnen uw bericht werkte met de ontvangers die het bericht daadwerkelijk hebben geopend en de inhoud hebben bekeken. 

Om dit aantal te berekenen, deelt u het aantal unieke klikken door het aantal unieke openingen en vermenigvuldigt u het resultaat met 100. Dus als u een campagne naar 100 ontvangers heeft gestuurd, hebben 10 mensen deze geopend en hebben twee verschillende mensen op een link in het bericht geklikt , zou de CTOR 2% zijn (2/10 = 0.2 en 0.2ร—100 = 20%).

Als uw CTOR laag is, resoneerden de inhoud en CTA in het bericht niet met de ontvangers die het bericht hebben gezien. Of ze dachten dat de inhoud niet relevant voor hen was, of ze waren gewoon niet gemotiveerd om te klikken op basis van de tekst of het aanbod (dat wil zeggen, wat ze zouden krijgen door de tijd te nemen om op een link te klikken).

Net zoals het verbeteren van uw open rate, kunt u uw CTOR verbeteren door uw lijsten te segmenteren in kleinere niche-doelgroepen en de inhoud van elk bericht te personaliseren om het zo relevant, waardevol en motiverend mogelijk te maken voor de specifieke doelgroep of ontvangers.

Meet hoe goed uw e-mailcampagne in het algemeen werkte

Click-through rate (CTR) geeft een algemene meting van hoe goed uw e-mailmarketingcampagne heeft gepresteerd. Het omvat alle aspecten van de campagne, inclusief de lijst, onderwerpregel, inhoud, call-to-action en aanbieding. 

Om de CTR te berekenen, deelt u het totale aantal unieke klikken door het totale aantal mensen aan wie de campagne is geleverd en vermenigvuldigt u het resultaat met 100. Als u een campagne naar 100 ontvangers heeft gestuurd en twee van hen hebben op een link geklikt, is de CTR 2 % (2/100 โ€“ 0.02 en 0.02ร—100 = 2%).

Wanneer u stappen onderneemt om uw lijstsegmentatie te verbeteren en uw onderwerpregels, inhoud en aanbiedingen te personaliseren voor elk specifiek ontvangend publiek, zal de CTR verbeteren.

Meet hoe goed uw bericht werkte op basis van uw doel

Elke e-mailmarketingcampagne die u verzendt, moet een specifiek doel hebben: een actie die u wilt dat mensen ondernemen nadat ze het bericht hebben gelezen. Meestal is deze actie het klikken op een specifieke link in uw e-mailbericht zodat u het kunt volgen. Daarom meet u hoe goed een campagne presteerde op basis van de ondernomen actie, door klikken op de doel-CTA-link in de berichtinhoud bij te houden. U kunt dit uw Click-to-Goal-percentage noemen. 

Als het bijvoorbeeld uw doel was om mensen op een link in uw e-mailcampagne te laten klikken om een โ€‹โ€‹verkooppagina op uw website te bezoeken, dan is die link de belangrijkste in uw hele bericht. Het is uw CTA-link en het wordt aanbevolen dat u een knop voor die link gebruikt in plaats van hyperlinktekst. Onderzoek shows, presteren knoppen doorgaans beter voor CTA's dan tekst met hyperlinks.  

Om de click-to-goal rate te berekenen, deelt u het aantal unieke klikken op de specifieke CTA-knop/link door het aantal unieke openingen en vermenigvuldigt u het resultaat met 100. Dus als u een campagne naar 100 mensen stuurde, openden 10 mensen de bericht, en รฉรฉn persoon klikte op de CTA-knop/link, dan zou de click-to-goal-ratio 1% zijn (1/10 = 0.1 en 0.1ร—100 = 1%).

Houd er rekening mee dat het doel van uw campagne een actie is. Zodra een ontvanger die actie onderneemt (bijvoorbeeld door op de CTA-link te klikken), is het doel voltooid, maar heeft u mogelijk een conversie die verder gaat dan die actie die u wilt bijhouden, zoals of iemand een aankoop heeft gedaan, een demo heeft aangevraagd, zich heeft geregistreerd voor een webinar, een rapport downloaden, enzovoort (niet elke conversie hoeft een verkoop te zijn). 

Als een CTA-link bijvoorbeeld leidt naar een formulier op uw website waarop ontvangers contact met u kunnen opnemen, zorg er dan voor dat u een uniek formulier gebruikt dat specifiek is bedoeld voor de e-mailcampagne, zodat u weet welke formulierinzendingen daadwerkelijk afkomstig zijn van uw e-mailcampagne in vergelijking met andere bronnen. 

Aan de andere kant, als de CTA-link leidt naar een productverkooppagina waar ontvangers kunnen klikken en kopen, zorg er dan voor dat u UTM-codes en Google Analytics om die verkopen terug te volgen naar uw e-mailcampagne of om een โ€‹โ€‹speciale code te verstrekken die ontvangers moeten verstrekken wanneer ze een aankoop doen (zoals een couponcode, maar het is in plaats daarvan een trackingcode), zodat u weet dat deze het resultaat is van uw e-mailcampagne.

Meten hoe irrelevant uw campagne was

Deze KPI is het afmeldpercentage voor uw e-mailmarketingcampagne en wordt berekend door het totale aantal ontvangers dat zich afmeldt van uw lijst na ontvangst van uw e-mailcampagne te delen door het totale aantal mensen aan wie het bericht is afgeleverd en het resultaat te vermenigvuldigen met 100. Dus als je je bericht naar 100 mensen hebt gestuurd en 1 persoon heeft zich afgemeld, dan zou je afmeldpercentage 1% zijn (1/100 = 0.01 en 0.01ร—100 = 1%). 

Hier is een hint: u wilt dat deze statistiek erg laag is (1% of lager). Als het afmeldpercentage hoog is, betekent dit dat u niet de tijd neemt om uw lijst in nichedoelgroepen te segmenteren en hen zeer relevante, gepersonaliseerde inhoud te sturen. Als ze niet tevreden zijn met je e-mailbericht, wat meestal gebeurt wanneer ontvangers denken dat een bericht niet relevant of nuttig voor hen is, zullen ze zich uitschrijven.

Houd er rekening mee dat u wilt dat mensen die niet willen dat uw e-mailberichten zich afmelden, in de toekomst negatief of niet betrokken zijn bij uw berichten (bijv. uw berichten niet openen, verwijderen zonder te openen, ze markeren als spam of u blokkeren als afzender) kan veel meer doen schade toebrengen aan de bezorgbaarheid van uw toekomstige berichten dan goed (dwz of e-mailserviceproviders zoals Google, Outlook, Apple Mail en anderen ze naar de inbox of de map spam/ongewenste berichten sturen). Je wilt nooit dat iemand je als afzender blokkeert of je berichten markeert als spam, dus zorg ervoor dat het gemakkelijk voor ze is om zich af te melden! 

Toch wil je het afmeldpercentage laag houden, zodat je geen kansen misloopt om met de juiste mensen in contact te komen. Het afmeldpercentage geeft u kritische informatie. Je zou mensen kunnen verliezen met wie je eigenlijk wilt praten - mensen die mogelijk geรฏnteresseerd zijn in je inhoud - dus laat ze niet denken dat ze zich moeten afmelden omdat je ze irrelevante berichten stuurt. Segmenteer in plaats daarvan uw lijsten en stuur gepersonaliseerde inhoud in plaats van iedereen dezelfde algemene inhoud te sturen.

Belangrijkste aandachtspunten over KPI's voor e-mailmarketing

Als u e-mailmarketingcampagnes verzendt via de Cannabiz Media License Database, worden de open rate, CTR, CTOR en afmeldpercentages allemaal voor u bijgehouden en beschikbaar in uw account in het gedeelte met prestatiegegevens van elke campagne. Houd er rekening mee dat u het beste ten minste twee of drie dagen kunt wachten nadat u een e-mailmarketingcampagne hebt verzonden (een week is nog beter) voordat u deze KPI evalueert om ervoor te zorgen dat ontvangers de kans krijgen om op het bericht in te gaan.

Zodra u deze KPI's gaat gebruiken om te begrijpen wat werkt in uw investeringen in e-mailmarketing en wat er moet worden verbeterd, zullen uw resultaten steeds beter worden. De sleutel tot succes is om een strategie ontwikkelen, volg de resultaten ijverig, test en blijf proberen. Uw publiek zal u vertellen wat ze willen op basis van hun engagementgedrag, dus luister naar hen en uw resultaten zullen verbeteren!

Segmenteer uw lijsten tegelijkertijd altijd in nichedoelgroepen en personaliseer de onderwerpregels, inhoud en call-to-actions in uw berichten, zodat ze zo relevant mogelijk zijn voor elke ontvanger. Echt, dat is de #1 manier om betere e-mailmarketingresultaten te krijgen.

Wilt u weten hoe u in contact kunt komen met vergunninghouders voor cannabis en hennep met behulp van de Cannabiz Media License Database voor verkoop en marketing, inclusief e-mailmarketing? Plan een demo en zie hoe een abonnement u kan helpen uw doelen te bereiken.

Tijdstempel:

Meer van Cannabiz-media