I den senaste Trending Tech-podden diskuterar vi förhoppningarna inom IoT om förbättrad säkerhet och effektivare drift med lägre kostnader. Vilken roll kommer eSIM, iSIM, fjärr-SIM-provisionering och prenumerationshantering att spela? Och för att berätta för oss vem som använder tekniken och varför har vi expertinput från Loic Bonvarlet från IoT-säkerhetsaktiveraren Kigen och Matt Hatton från analytikerna Transforma Insights.
Prenumerera för att få Podcast-uppdateringar
Jeremy Cowan 00:04
Hej och välkommen till det senaste Trendig teknik podcast till dig IoT-Now.com, VanillaPlus och Det utvecklande företaget. Jag heter Jeremy Cowan och jag är medgrundare av dessa tre tekniksajter. Idag tar podden ett annat format; Jag vill att du ska föreställa dig att vi delar en rökfri pratstund vid öppen spis och njuter av en valfri dryck, även om vi faktiskt är utspridda över hela Europa, och tar en kaffe. Det här är poddens kraft.
Vår sponsor idag är WHO, ett företag som beskriver sig själv som "att säkra anslutning på ett enkelt sätt". I grund och botten gör Kigen det möjligt för företag att växa sitt Internet of Things snabbt genom att integrera förtroende och säkerhet genom SIM-, eSIM- och iSIM-teknologier. Kigen kom till som ett resultat av inkubation och investeringar efter att det förvärvades 2017 av ARM Holdings från eSIM-pionjärer Simulation Labs, som startade livet 2009. Nästa steg var att Kigen UK Ltd skulle snurras ut till ett nybildat företag 2020. Och det separeras officiellt från ARM 2021. Så Kigens uppdrag är att driva eSIM och iSIM för att vara hörnstenen i IoT-säkerhet. Och för att förklara komplexiteten i något som låter bedrägligt enkelt, är jag glad att kunna presentera den första av våra två gäster idag, Loic Bonvarlet, som är Kigens vice vd för produktmarknadsföring. Han är en IoT-proffs, med över 20 års erfarenhet, inklusive 10 år i USA, med ledande roller inom produktmarknadsföring, teknisk försäljning, applikationsteknik och forskning och utveckling. Loic, välkommen till Trendig teknik podcast.
Loic Bonvarlet 02:04
Hej Jeremy. Mycket glad över att vara här.
Jeremy Cowan 02:06
Kul att ha dig där. Och det är alltid ett nöje att välkomna Matt Hatton tillbaka till podden. Matt är en respekterad kommentator och expert inom teknikbranschen, också med mer än 20 års erfarenhet i framkanten av teknikforskning. Och i hans fall konsultation. Genom sitt arbete på Transforma Insights, ett undersökningsföretag som han var med och grundade, han är känd som en tankeledare inom Internet of Things och digital transformation. Välkommen, Matt.
Matt Hatton 02:35
Tack, Jeremy. Och jag ska göra mitt yttersta för att leva upp till den faktureringen.
Jeremy Cowan 02:40
Inga problem för dig, jag vet. Mina herrar, låt oss hoppa rakt in i diskussionen. Vi kommer att fokusera på delar av det nya Trendig teknisk rapport, som lyssnare kan ladda ner gratis på trendingtech.io . Det är rubrik "Kommer e-sim att möjliggöra IoT-säkerhet i stor skala?" Matt, jag kommer till dig först, om jag får. Generellt sett, vad händer med eSIM, iSIM och deras varianter, tillsammans med fjärrstyrning av simkort – eller RSP på den oundvikliga jargongen – prenumerationshantering och så vidare? Vem adopterar det och varför?
Matt Hatton 03:19
Du måste ha en akronym på tre bokstäver, eller hur, Jeremy, för nästan allt. Ja. eSIM, okej... Så, tekniken finns mer eller mindre där. Jag tror att det fortfarande finns en del debatter om att det finns ett par varianter av eSIM; en, främst riktad till konsumenten, en riktad mest till M2M (maskin-till-maskin-kommunikation), det finns en liten diskussion i IoT-branschen om att kanske också använda konsumenten för IoT. Och det är ett ämne vi kanske återkommer till. Men till synes finns tekniken där, och den har funnits där i några år. Du vet, vi har sett RFP:er från en hel massa olika sektorer som utfärdats med kravet på eSIM för fjärrstyrning via luften för IMSI-byte, och så vidare. Så det är inget nytt egentligen. Men jag tror att samtalet har gått vidare till en om den kommersiella verkligheten i det nuförtiden, snarare än nödvändigtvis, fungerar tekniken, även om det kanske fortfarande har en viss diskussion där. Men grejen är att den aldrig riktigt har använts, särskilt i ilska, ska vi säga? Det har använts ganska mycket för bootstrapping, du vet, för att ställa in den initiala profilen, mycket användbar för effektivisering av försörjningskedjan och så vidare, men egentligen inte för att portera enorma flottor av enheter från en operatör till en annan. Och jag tror att den kommersiella verkligheten är att nätoperatörerna kanske fortfarande tar tag i några av de kommersiella och operativa frågor som är förknippade med det; lämna över en anslutning till en operatör på en annan marknad, eller hur fortsätter du att hantera den på dina plattformar? Vad gör du med det? Det är fortfarande ett problem.
Vem det dock inte är ett problem för är MVNO:erna. Och du ser många av de virtuella nätverksoperatörerna som verkligen anammar detta som en teknik och nästan positionerar sig som eSIM-leverantörer på ett lustigt sätt. Så vi ser en ganska aktiv push från många av MVNO:erna eftersom det för dem handlar om att byta mellan profiler för olika operatörer som de redan har kommersiella relationer med. Så för dem är det lite mer vettigt. Så vi tenderar att se det fokusera mer som jag ser det från MVNO-sidan, än nödvändigtvis nätoperatörens sida.
Jeremy Cowan 05:42
Loic, vad skulle du lägga till det? Jag menar, jag vet särskilt att det har skett en övergång till smart mätning. Vad mer skulle du vilja utforska vid det här laget?
Loic Bonvarlet 05:51
Ja. Så ursprungligen, skulle jag säga historiskt, har bilindustrin varit en stor drivkraft för det. Men med kravet att OEM ville verkligen kontrollera sin anslutning, integrera med alla sina anslutningsleverantörer, och det var ganska tunga lyft, och på vissa sätt är det fortfarande, eller hur? Men jag tycker att poängen från Matt om MVNO:erna tycker jag är ganska intressant. Och jag kan tydligt se att i attraktion när vi säljer en ISP till MVNO, och vi har ett antal av dem som kunder, är verkligen en önskan att förenkla lite hanteringen av alla deras olika anslutningsmöjligheter. Hittills har många av dem kämpat med proprietära multi-IMSI-plattformar, med OTA-plattformar för att växla mellan profil och IMSI, etc. Och mer och mer har du reflektion att säga som en aggregator, hur får jag alla dessa profiler aggregerade i ett framtidssäkert sätt? Höger. Och vi tror att eSIM, i den meningen, tillåter att inte bara hantera, du vet, IMSI-växlingskonfigurationer, etc., utan också hantera hela profilen, eller hur? Och i slutändan framtidssäker om ditt förvärv skulle förändras i portföljen av anslutningar etc.
Den andra punkten jag vill påpeka är att också säga att en av svårigheterna med att växa eSIM-marknaden har varit det faktum att det fortfarande var några tunga lyft att göra när man integrerar på enhetsnivå. Och den andra rörelsen vi börjar se är att modultillverkarna börjar se fördelen med att bygga in anslutningar i erbjudandet. Du har banbrytaren Sierra Wireless, som vi arbetar med framför allt på eSIM, som har drivit denna modell väldigt långt. Men nu tror jag att fler och fler av modultillverkarna ser att trycket på ASP på hårdvara är väldigt högt, eller hur. Och att baka in anslutningsmöjligheter direkt från början av deras produkter är meningsfullt, inte bara för att förenkla användare att gå till mobilnät, utan också verkligen för att öka möjligheterna med lång svans, skulle jag säga, att nå utvecklaren innan. Mobil är inte för mig, för om jag går till det är det ett stort MNO, ingen chans att någonsin få ett svar eller ens ett SIM-kort rätt att komma igång. Och så vet folk som du, Hologram, som den här spelaren kommer att kombinera anslutning och hårdvara har börjat ta itu med den här långa svansen av mobilnät, vilket för mig är det som kommer att driva framtiden, du vet, applikation och innovation eftersom vi kommer att ha några framgångsrika företag bland dessa utvecklare.
Jeremy Cowan 08:43
Matt, har du några tankar om det?
Matt Hatton 08:44
Ja, det gör jag. Och jag tycker att denna idé om OEM, hårdvaru-OEM som verkligen en drivkraft för anslutning av anslutningar är intressant. Eftersom vi har haft i många år, i decennier, den här typen av koncept av hårdvarutillverkare som Sierra Wireless eller vad som helst, som en one-stop-shop. Okej, one-stop-shop. Det är allt. Det är en fin princip. Men verkligheten är att om du köper båda dina saker från en, en leverantör utan någon annan anledning att de råkar sälja båda, kommer du förmodligen att betala lite mer för båda. Okej, det skulle vara lite bekvämare, men du kommer att sluta betala lite mer för båda. Men jag tror att det har skett en förändring i branschen under de senaste åren eller två, vilket gör den kombinationen av hårdvara och anslutning lite viktigare, och lite mer relevant. Och du måste göra lite mer optimering av enheterna för att passa nätverket, särskilt med introduktionen av några av lågeffektteknologierna, så NB-IoT och LTE-M och du ser mycket mer av ett krav för den optimeringen där jämfört med … OK, i 2G-världen satte du fast vilket SIM-kort som helst i alla enheter, Docker, vilket nätverk som helst i världen, och det fungerar mer eller mindre med ungefär samma sorts möjligheter. Men så är det inte längre, du har olika nätverk som fungerar med olika möjligheter. Och faktiskt krävs det mycket mer för att optimera det. Och även det här konceptet att vara typ av plattformsklar, antar jag att vi ser det från verizon och Telefonica och några andra, där det finns en rad enheter som de släpper ut på marknaden som redan är inställda och redo att anslutas direkt till deras plattformar optimerade för dessa. Så jag upptäcker att det finns mer ett krav på integration genom stacken, bara för att optimera upplevelsen för användaren snarare än att bara vara lättare att köpa.
Jeremy Cowan 10:44
Matt, ett, jag har att du vill flytta till ett annat område, kan vi gå in på att använda det säkra elementet som en väg för förtroende, inklusive en diskussion kring IoT SAFE? Du kanske kan packa upp det lite? Och kortfattat, kan du ställa in detta i det bredare sammanhanget av IoT-säkerhet?
Matt Hatton 11:04
Ja, absolut. Jag tror att Loic är mer expert på just den här platsen än jag, men jag kan ge några några första kommentarer. Så, idén med IoT SAFE är att tillhandahålla en mekanism för transportlagersäkerhet, men på ett anslutningslöst sätt. Okej? Nu, låt mig packa upp det lite. IoT gillar anslutningslösa arkitekturer, okej. Så du behöver inte upprätta ett handslag mellan en enhet och en back-end-server för att kunna utbyta data, den gillar att bara kunna skicka. Och med IoT SAFE kan du använda SIM-kortet som en mekanism för att implementera säkerhet från början för att skicka och ta emot data utan att behöva en anslutningsorienterad arkitektur. Så, det är verkligen det. Det etablerar den högre säkerhetsnivån och därför förtroendet för cellulär anslutning, och specifikt IoT, cellulär anslutning. Loic, du kan nog förklara det lite mer på djupet och bättre än jag, men det är ungefär så jag ser det.
Loic Bonvarlet 12:16
Ja, nej, tack för introt där, Matt. Jag tror, och jag ser tillbaka i historien, när jag började min karriär inom IoT redan på 2000-talet, eller hur? Att identifiera en enhet var direkt relaterad till vissa tillverkningsaspekter, ett serienummer eller en IEI för enhetens telefonleverantör, eller en IMSI från telefonleverantören, och i princip ge ett något offentligt ID för att identifiera din enhet och acceptera den till din lösning. Och nu tror jag att alla ser bristen i det, i den meningen att ja, vem som helst kan förstå att det till och med finns på streckkoder etc. Och det var relativt enkelt, skulle jag säga, att lägga till en enhet för att komma åt ett ekosystem och för att komma åt baksidan och potentiellt göra skadliga saker. Höger?
Så, precis som vi gör på internet där, jag tror nu, i det här utrymmet, av, ni vet, mycket tekniska proffs, vi alla är mycket säkra på processen med internetsäkerhet för det dagliga livet, att köpa saker, etc. IoT SAFE ger effektivt samma sinnesro att ha en session säker mellan en enhet och back-end-servern genom vad vi kallar det, TLS, transportlagret för säkerhet. Och så, detta tillåter oss att ge en privat uppsättning nycklar till en enhet som är unikt diversifierad på ett mycket liknande sätt som hur alla förlitar sig på säkerheten för sin mobiltelefon och sitt SIM-kort för att identifiera till nätverket. Och jag måste säga att den här branschen har en ganska bra meritlista för att säga att det inte fanns några större intrång i mobilnätet, annat än kanske med mycket konsekventa metoder för, ni vet, undersökningar och spionage effektivt. Men för den dagliga driften, menar jag, litar folk på att deras konversationer är privata, etc. Och det är att utvidga dessa koncept till applikationen, eller hur, applikationen släpade verkligen efter vad gäller säkerhet. Och nu försöker vi verkligen implementera en ikapp för att säga att vi har en liknande säkerhetsnivå för applikationen och transporterar data säkert från enheten hela vägen till back office på din server där du ska bearbeta dessa uppgifter. Så det är typ av utvecklingen jag ser väldigt mycket som en ikapp på applikationen.
Jeremy Cowan 14:47
Vi stannar hos dig Loic, kan vi prata lite om störningen av försörjningskedjan i SIM-utrymmet och försöka komma närmare OEM- och enhetstillverkares begränsningar. Vad säger du till det?
Loic Bonvarlet 14:59
Ja, så det är något vi också har sett, och vi försöker aktivera, du vet, i den meningen att till dags dato var SIM-försörjningskedjan en helt annan ström från hårdvaruenheten, försörjningskedjan, eller hur. Och problemet med det är att du skapar friktion på ett effektivt sätt, i den meningen att som enhetstillverkare först, troligen, om jag är en nykomling, så har jag inte nödvändigtvis expertis på de här telefonflödena, när jag inte har gjort det. cellulär själv tidigare. Och så, att hitta ett sätt att introducera, låt oss säga, begränsningarna för telekommunikation och mobilnät i min tillverkning, i de olika stegen för att släppa en enhet till fältet är ganska besvärligt, eller hur. Och för gamla industrier är det bra, allt är kontrollerat. Men för nya killar är det en del av friktionen som kanske hindrar dem från att bli mobila. Så vad vi försöker uppnå som Kigen är egentligen, särskilt med de stora operatörerna som Vodafone och AT&T, att övertyga dem om att de måste arbeta med OEM-utrymmet för att växa marknaderna för att göra det enklare att använda mobilen. Och det kommer genom att ta hänsyn till begränsningarna, ja, min enhet måste vara väldigt liten, min enhet måste vara mycket strömsnål – och jag är säker på att Matt kan tala mycket till de fem Ps som de har identifierat där – men för att säga, hur passar SIM-kortet in i dessa begränsningar? Och hur sätts det in i enhetens tillverkningskedja, kanske kommer det att vara stillastående med ett plast-SIM, kanske det kommer att vara med ett eSIM, kanske ett integrerat SIM-kort, för återigen, strömbegränsning, storlek, etc. Men det här är en val som telekomindustrin, och som möjliggörare på Kigen, kan vi hjälpa OEM att göra och hitta den bästa lösningen för deras enhet, eller hur? Det finns inget, jag skulle säga, något mer one-size-fits-all SIM för enhetstillverkaren. Och Kigen kan leverera anslutning till dessa OEM-tillverkare i rätt formfaktor för dem som vi försöker skapa, och som vi faktiskt ser med några initiativ.
Jeremy Cowan 17:08
Intressant. Matt, Loic har redan refererat till de fem Ps som du har identifierat. Skulle du kunna utveckla det lite, för alla kommer inte att ha läst rapporten än. Och förhoppningsvis kommer de att göra det, efter att ha lyssnat på dig.
Matt Hatton 17:19
Jag kan verkligen. Så de fem Ps är de saker som vi ser som begränsande IoT och begränsningarna som alla som utvecklar en IoT-lösning måste arbeta under, och de är: Ström, tillgång till ström, du har många enheter eller mycket potential enheter som kanske inte har direkt tillgång till nätström, och därför vill du att de ska vara batteridrivna. Så att hålla nere energiförbrukningen förlänger självklart batteritiden, och det är en stor fördel.
Bearbetning. Så den tillgängliga bearbetningen på enheten.
Platsen, dvs den geografiska plats där de kan vara.
Priset, eftersom du vill nå så lågt pris som du kan.
Och det vi har beskrivit som proportioner. Jag ville slå ett annat P, så jag har behövt hitta ett annat ord för att passa in i storleken, men proportionerna verkade vara det passande. Så ibland måste du passa dina förmågor inom ett visst fotavtryck på en enhet. Och alla dessa saker är restriktioner som måste övervinnas. Och vanligtvis är det en avvägning mellan dem. Men introduktionen av alla dessa olika nya verktyg som eSIM, iSIM, Low Power Wide Area-teknologierna, de IoT-specifika protokollen, det händer en hel massa saker som tar bort eller mildrar några av dessa begränsningar. Och det är särskilt jag tror, relevant i prissammanhang. För om vi vill nå miljarder anslutna enheter måste vi göra det till ett så lågt pris som vi kan. Och det pekar mot saker som att använda lågeffektsteknologier, eftersom chipseten vanligtvis är billigare, att använda något iSIM, eftersom verkligheten är att det kommer att bli billigare, eftersom det är inbäddat. Det kommer också att bli lägre strömförbrukning, och så vidare. Och mycket av tiden tänkte vi på alla dessa olika avvägningar mellan de olika elementen och de nya teknologierna och hur de påverkar dem.
Jeremy Cowan 19:34
Loic, finns det något du skulle lägga till till vad Matt har beskrivit?
Loic Bonvarlet 19:37
Ja. Så kanske kommer tillbaka till försörjningskedjan förändring rätt. Det betyder också att du vet, denna Secure Enclave-rättighet är mer allmänt tillgänglig på grund av integrationen. Och så nu har du fler och fler enheter eller moduler som effektivt de facto har en SAFE som är en del av hårdvaran, eller hur, som inte är strikt beroende av, låt oss säga, en anslutningsleverantör. Och det är också den andra revolutionen vi försöker stödja. Och i viss mån kan man säga att denna Secure Enclave är användbar för telco-autentisering, det vill säga primär användning, men för applikationen, och så har vi den IoT-säkra applikationen, som är chip-to-cloud-autentisering.
Du kan också, om du trycker lite längre, ha fler och fler möjligheter att bearbeta lokalt, eller hur. Du kommer att få en mängd data lokalt och för att minska din strömförbrukning, miljöpåverkan etc. vill du göra mer och mer lokal bearbetning, vilket innebär att företag mer och mer lägger ner kraft på att implementera sitt kunnande, deras kunskap om data som samlas in i ett fält vid kanten, höger. Och så denna Secure Enclave, dessa root of trust-funktioner kan också användas för att säkra data lokalt, för att bearbeta den rätt och för att skydda dessa företags IP och kunskap. Och det är något som vi arbetar mycket med företag som Edge Impulse eller spelare inom AI- och ML-specialister för att utforska redan från början i deras ramverk, den här typen av Secure Enclave och root of trust-kapacitet.
Matt Hatton 21:19
Det är en riktigt intressant slutsats. Eftersom det uppenbarligen är framväxten av edge computing är en av nyckeltrenderna som påverkar IoT, att lägga mer kapacitet, mer bearbetning, på edge-enheten, vilken bearbetning var en av våra en av våra Ps. Men du kanske byter ut att ha mer bearbetning i utbyte mot att ha en lägre bandbreddsanslutning och därför förlänger batteritiden, du vet, det finns alla dessa kompromisser. Men om du lägger mer bearbetning på edge-enheten, skickar du inte bara en ström av data, du lägger, som du säger, en del av IP:n på edge-enheten (immateriell egendom, snarare än internetprotokoll, i det här i det här fallet. Vi måste reda ut vår IP, i det här fallet) men ja, det är ganska viktigt att lägga en del av din IP på den kantenheten. Så jag tycker att det är ett spännande område.
Jeremy Cowan 22:09
Matt, kan vi ta ett steg tillbaka ett ögonblick och bredda det här? Låt oss ta en titt på den större bilden av tjänsteleverantörers IoT-strategier och de föränderliga tillvägagångssätten. Transforma Insights har en ny CSP IoT benchmarking rapport kommer ut i slutet av denna månad. Utan att ge några stora spoilers vilka höjdpunkter kan du dela från det?
Matt Hatton 22:33
Ja, det är en av våra tältstångsrapporter för året CSP IoT benchmarking rapport. Och faktiskt, en liten plugg, vi har ett gratis webbseminarium den 9 november som alla kan delta i. Kolla in den på vår hemsida. Höjdpunkter? Tja, faktiskt, jag kommer att återgå till något som jag skrev, vilket ger lite sammanhang. Vi publicerade en rapport om något vi kallar "$1 IoT". Okej, så det här konceptet att intäkterna från mobilnätet eller utgifterna för mobil IoT-anslutning trendar mot 1 USD per år. Och jag tror att vi redan ser att något närmar sig det i Kina. Om du tittar på nätet lägger till för många operatörer, det är på väg åt det hållet. Jag menar, vi är runt 1 USD i månaden för de flesta operatörer för tillfället, men det är förmodligen på väg mot 1 USD per år. Och om det är scenariot som vi tittar på, men förvisso en stor del av den basen, kommer att vara på den typen av nivå, vilka är konsekvenserna för det? Och det var verkligen fokus i denna rapport.
Nu är det uppenbarligen, till viss del, dåliga nyheter. Men i viss mån är det också goda nyheter, eftersom det öppnar upp möjligheten att använda mobilt för en hel rad nya teknologier. Men fokuserar lite på det dåliga. Frågan är vad man gör som nätoperatör, som leverantör av kommunikationstjänster, som MNO eller MVNO, för att mildra detta? Och det finns några beprövade tillvägagångssätt som konsolidering, som vi ser några i MVNO:s utrymme, men det kommer aldrig att hända i nätverksoperatörens utrymme, du vet. IoT är 1 till 2 procent av intäkterna, du kommer aldrig att se operatörskonsolidering på grund av potentiellt sjunkande marginaler i mobil IoT-anslutning. Men vad du kan se från dem är förändring av grepp på andra sätt.
En är den pålitliga att gå upp i stacken, som alla pratar om, okej. Sälj fler vertikala lösningar, gå in på bilindustrin, detaljhandeln och verktyg och gå in i alla dessa vertikala sektorer, vilket är mycket bra, det är mycket lättare sagt än gjort. Och jag menar, mycket lättare sagt än gjort eftersom du i praktiken, om du inte har någon form av differentiator i det utrymmet, bara är en annan leverantör och kan du verkligen förvänta dig att få någon betydande marknadsandel? Det är en svår nöt att knäcka men du kan se varför de råden delas ut eftersom 50 % till 80 % av alla lösningsintäkter finns i det tjänsteområdet. Men, som sagt, det är egentligen bara lönsamt om man har fått en differentiator genom förvärv eller bara genom något arv som ett visst företag har. Så t.ex. verizon gick ut och köpte en massa fleet management-bolag för några år sedan, och så har det etablerats en rättighet att spela i det utrymmet. Och du har andra som Telefonica inom detaljhandeln har de alltid haft en detaljhandelsnärvaro till och med på 1960-talet, där de sålde streamad muzak till butiker. Så de har haft närvaro i det utrymmet ett tag. Men de är få och långt emellan. Men det finns ett annat tillvägagångssätt, som vi kallar hyperskalig IoT-anslutning, som involverar många saker som i grund och botten syftar till att ha en uppsättning plattformar och interna strukturer, och så vidare, som är lämpliga för att stödja låg kostnad onboarding, låg- touch-stöd för enheter och så vidare för att säkerställa att de är skalbara. Det innebär saker som att arbeta väldigt nära med molnhyperskalarna, och innebär att få ordning på sitt eget hus när det gäller hur de är strukturerade och organiserar hur deras mjukvaruplattformar ser ut, och så vidare. Och det är egentligen fokus i rapporten; hur bra har de lyckats med att antingen etablera den vertikala trovärdigheten i dessa lösningar, eller etablera sin trovärdighet som hyperskaliga IoT-anslutningsleverantörer och arbeta mot den typen av funktionalitet? Ingen är riktigt där än, men alla gör ganska bra framsteg mot slutmålet.
Jeremy Cowan 26:45
Loic, vad skulle du lägga till dessa observationer?
Loic Bonvarlet 26:48
Ja, och jag tycker att det är en bra poäng, Matt. Att höja stacken är lättare sagt än gjort. Och jag har sett det under min karriär 2000 till 2010, eller hur, att se alla dessa MNO:er som ber om nyckelfärdiga lösningar. Och om du inte skaffar en ansedd aktör i en vertikal, är detta mycket, väldigt svårt att uppnå, eftersom den säljkåren och den personalen inte är vana att sälja lösningar och alla svårigheterna med IoT, de måste lösa sig själva och de är väl inte beredda på det? Så jag håller med om att höja stacken fungerar bra med förvärv. Jag skulle kanske också kunna citera Vodafone med Cobra Automotive, till exempel. Och de har nått en viss framgång genom den här typen av initiativ.
Nu, när det gäller hyperskalare, kunde jag inte hålla med mer, eller hur. Att minska kostnadspunkterna för plattformen för flottor ombord, även om de är små, är nyckeln till framgång, eller hur. Så, koncept som zero touch provisioning, koncept, som att jag kan köpa in distributionsmoduler redo att ansluta med autentiseringsuppgifter som kan appliceras på mitt AWS IoT-konto eller mina Azure IoT-konton, oavsett vilken hyperscaler jag väljer och som fungerar väldigt, väldigt nära med de killar som kommer att möjliggöra den långa svansen höger är nyckeln till framgång. Och om MNO eller anslutningsleverantören i stort, inte arbetar nämnvärt med förenklingen. Det finns inga pengar på 1 dollar per år att tjäna, eller hur? Eftersom kostnadspunkterna fortfarande är för tunga. Så det är, tror jag, väldigt, väldigt viktigt att verkligen ta en ny titt på det, och verkligen tänka på att det är lätt att komma ombord och ge utvecklaren en känsla av frihet, rätt, lätthet att komma ombord för att sedan få dem att utvecklas och sätta teknik på fältet och i slutändan säger: 'Nå, nej, jag måste skala och jag måste nå dessa stora MNO:er. Och jag har ett riktigt fall'. Och kanske de tidiga partner-MNO:erna kan också som borde visa att på grund av detta förtroende, verkligen, i början, beröra lite av värdet av slutanvändningsfallet snarare än bara ren anslutning. Men de måste göra det enklare i början, tror jag och vi har jobbat en del med AWS, på IoT till exempel, för att vara väldigt konkret att säga att du vill ha ett AWS IoT-konto, du vill distribuera enheter på AWS IoT, ja, varsågod. Ta en färdig att ansluta modul med IoT SAFE inbäddad och bifoga dessa ID:n till ditt konto och du är klar på några minuter, snarare än många veckors diskussioner.
Matt Hatton 29:42
Jag tror att det handlar om att skräddarsy kanalerna, prissättningen, alla dessa olika delar till det sätt som kunden vill köpa. I vissa fall är det man vill ha ett tunglyftande konsultprojekt där uppkoppling är en liten del. Och du vet, många av operatörerna har systemintegrationsarmar, de är alla kapabla att leverera en komplett Smart Cities-lösning, till exempel. Och de kommer att inkludera en del mobilanslutning som en del av det. Och uppenbarligen finns det ett enormt värde i det. Och egentligen är anslutningsdelen en liten bråkdel av den. Och så du kan göra en mycket tung, rådgivande säljtyp till det. Och sedan i andra änden av spektrumet har du någon som bara vill ha några SIM-kort, och där tittar du på onlinekanaler, du tittar på att minska beröringspunkterna överallt längs spektrumet. Och någonstans däremellan har du det här konceptet som jag kallar know-how som en tjänst. Det ger ett lite extra lyft i intäkterna förknippade med det, antar jag, för det du gör är att du betalar för expertis, kunskap om hur du distribuerar IoT, hur du får det igång. Det är inte bara, jag vill köpa lite data, jag behöver också lite hjälp. Men det är inte så här tunga lyft, konsultation i andra änden av spektrumet. Och jag tror att många av operatörerna har den förmågan, några av MVNO:erna har också den typen av förmåga. Och du måste skräddarsy dina kanaler och ditt tillvägagångssätt och till och med dina plattformar och system som du använder, beroende på vilken av dessa typer av kunder du är ute efter.
Jeremy Cowan 31:31
Det är uppenbart att ni båda är intresserade av MVNO:s dragkraft, vilket visar att ni flyttar till eSIM för att ta itu med olika problem. Loic, kan du bara prata lite mer – jag vet att du redan har berört det – men att kunna förena anslutningsalternativ under ett tak måste vara en fördel. Kan du prata lite om det?
Loic Bonvarlet 31:54
Ja, den här konsolideringen som vi verkligen börjar se på marknaden också, på grund av prispressen och den proprietära plattformen, eller hur, det finns en riktigt stark önskan från all diskussion jag kan ha med MVNO:er, att verkligen, du vet, samla, förenkla sin plattform och försöka ta ett mer standardiserat tillvägagångssätt. Medan de tidigare hade en tendens att till exempel utveckla hemmagjord multi IMSI-applet och implementera ett system och utveckla allt det där internt som var bra och fungerande. Men det kanske inte nödvändigtvis fungerar på den kostnadsnivå som de behöver för att ta itu med LPWAN särskilt. Så jag tror att det verkligen är en av sakerna. Det finns fortfarande vissa svårigheter kring, du vet, RSP- och LPWAN-kompatibilitet, jag måste säga, vi gör framsteg på Kigen, för att försöka förenkla det här spelet för MVNO:erna, till exempel. Vi har innovation kring att minska beroendet av SMS i M2M RSP. Medan vi håller oss i specifikationen, och jag kan helt och hållet följa upp det med intresserade parter, har vi patenterad teknologi för det. Försöker ta itu med det verkliga livets problem, eller hur. Och även i slutändan, skulle jag säga från OEM-synpunkt effektivt, jag tror inte att de skulle bry sig mindre om det är en M2M eller konsument-RSP. Det handlar om att lösa deras problem, eller hur? Och med en verklig pragmatisk syn på att säga, jag har den här begränsningen att först distribuera till dessa länder, har vi prisnivån för anslutning i det här landet? Och då måste jag expandera i det här landet med en lokal profil, eftersom det finns regulatoriska begränsningar över deras rättigheter, och för att anpassa mixen av lösningen. Kanske multi IMSI, kanske lite OTA, kanske någon RSP för att verkligen leverera något som är vettigt till slutkunden. Men i slutändan ger övergången utanför till vilka RSP:er lika villkor för MVNO:erna att förlita sig på liknande teknik för att samla sina fotavtryck.
Jeremy Cowan 34:14
Vi har ont om tid. Så mina herrar, jag ska bara fråga er båda om ni vill ge mig ett 30 sekunders nyckelmeddelande som ni tror att folk kan ta bort från vår Fireside Chat. Matt, du först, vad skulle du vilja att lyssnarna ska ta till sig av detta?
Matt Hatton 34:31
Jag tror att eSIM är ett... och iSIM att följa, är oundvikligen en del av IoT-mixen. De är viktiga för att förenkla leveranskedjan, för att minska kostnaderna, minska strömförbrukningen, för att generellt kunna stödja ambitionerna för globala IoT-anslutningsinstallationer. Och jag tror att det inte är en fråga om om utan när det blir i stort sett standard. Frågan är fortfarande att lösa några av de kommersiella och operativa frågorna som ligger runt det. Och jag skulle uppmuntra alla att fokusera lite på det.
Jeremy Cowan 35:19
Tja, förhoppningsvis kan de ta en titt på rapporten och din CSP benchmark-rapport när den är ute. När blir det?
Matt Hatton 35:28
Den kommer ut den 28 oktober.
Jeremy Cowan 35:32
Och de kan se det på din webbplats, vilket är...
Matt Hatton 35:35
transformainsights.com
Jeremy Cowan 35:36
Bra, Transforma med ett A är det inte. Loic, vad skulle du vilja att folk tar med sig från vår diskussion idag?
Loic Bonvarlet 35:45
Ja, så jag skulle säga att först kanske integration är historiens bana, eller hur. Integrering i den säkra IC i chipsindustrier är bara en naturlig utveckling för att ge mer prestanda, lägre effekt. Och så är Kigen en strikt möjliggörare för den förändringen och den störningen i det cellulära rummet, eller hur, och ett av mina nyckelmotto, eftersom det är produkten av Kigan, är verkligen att förenkla, återigen, för att kunna minska kostnaderna poäng för kedjan, för att distribuera och få fler människor att försöka bli mobila, eller hur? Alla kommer inte att lyckas, eller hur? Du måste till en början fortfarande se till att du har affärscasen, dina affärscases, inte bara jag vill ansluta, för då går du av stapeln väldigt snabbt, eller hur. Du måste ha ett tydligt ROI-värde för din tjänst. Men när du har det, då gör det enklare att komma åt säkerheten, implementera säkerhet från början, säker genom design-metoden, chip-till-moln-strategi, arbeta med hyperskalare, då kan vi ha en mängd företag som ska prova. Och det är till förmån för, ni vet, tjänster som tillhandahålls till en större allmänhet, säkerhet som standard och mer förtroende för enheten som vi interagerar med varje dag. Höger. Och det är för mig också ett viktigt mål att möjliggöra det förtroendet som standard, snarare än att jag redan borde gå och använda tjänsten. Så ja, det skulle jag säga mitt meddelande för idag
Jeremy Cowan 37:20
Det är en bra sammanfattning. Tja, om någon annan vill ha en ytterligare sammanfattning, ta en titt på vår rapport, som som sagt finns på TrendingTech.io. Och det finns en kostnadsfri rapport på 18 sidor, med Kigen och Transforma och många andra experter. Mina herrar, det är allt vi har tid med. Jag vill verkligen tacka dig för att du spenderade tid med våra lyssnare, Matt, det har varit fantastiskt att ha dig här.
Matt Hatton 37:43
Tack, Jeremy. Mitt nöje.
Jeremy Cowan 37:45
Loic, vi uppskattar verkligen all din expertis.
Loic Bonvarlet 37:47
Tack så mycket, Jeremy. Det var ett nöje att diskutera med er båda idag.
Jeremy Cowan 37:51
Bra, har du. Innan vi går, låt mig bara säga att vi har några fler bra poddar på gång. Så håll utkik efter dem genom att bokmärka IoT-Now.com för de senaste globala IoT-nyheterna och funktionerna. Och gå med oss snart för nästa Trending Tech-podcast. Hej då för nu.
Källa: https://www.iot-now.com/2021/11/03/115268-will-e-sim-enable-iot-security-at-scale/
- 2020
- 2021
- tillgång
- Konto
- förvärv
- aktiv
- Antagande
- rådgivning
- AI
- Alla
- bland
- ilska
- Ansökan
- APT
- arkitektur
- OMRÅDE
- ARM
- runt
- AT & T
- Autentisering
- bil
- fordonsindustrin
- AWS
- Azure
- Back-end
- bakning
- batteri
- riktmärke
- BÄST
- DRYCK
- fakturering
- Bit
- brott
- Bunch
- företag
- företag
- Köp
- Uppköp
- Ring
- vilken
- Karriär
- fall
- brottning
- byta
- kanaler
- laddning
- Kina
- chip
- Pommes frites
- Städer
- närmare
- cloud
- Medgrundare
- Kaffe
- kommande
- kommentarer
- kommersiella
- Kommunikation
- Trygghet i vårdförloppet
- Företag
- företag
- databehandling
- anslutna enheter
- anslutning
- Anslutningar
- konsolidering
- rådgivning
- Konsumenten
- konsumtion
- fortsätta
- Konversation
- konversationer
- Kostar
- länder
- Par
- Kunder
- datum
- dag
- leverera
- Designa
- utveckla
- Utvecklare
- utvecklare
- Utveckling
- enheter
- digital
- digital Transformation
- Störningar
- Hamnarbetare
- Dollar
- chaufför
- Tidig
- tidigt skede
- ekosystemet
- kant
- kanten beräkning
- Utveckla
- Teknik
- miljömässigt
- etc
- Europa
- Utvecklingen
- utbyta
- Bygga ut
- erfarenhet
- experter
- ögat
- verkligt
- Funktioner
- änden
- Fireside Chat
- Firm
- Förnamn
- passa
- FLOTTA
- flottahantering
- Fokus
- följer
- formen
- format
- Ramverk
- Fri
- Frihet
- färsk
- full
- rolig
- framtida
- lek
- Allmänt
- Ge
- Välgörenhet
- god
- stor
- Väx
- Odling
- hårdvara
- här.
- Hög
- historia
- hemodlade
- Huset
- Hur ser din drömresa ut
- HTTPS
- stor
- Tanken
- identifiera
- Inverkan
- Inklusive
- Öka
- industrier
- industrin
- Initiativ
- Innovation
- insikter
- integrering
- immateriella rättigheter
- Internet
- sakernas Internet
- Undersökningen
- investering
- iot
- IP
- ISP
- problem
- IT
- delta
- hoppa
- hålla
- Nyckel
- nycklar
- kunskap
- Large
- senaste
- Nivå
- Lyssna
- läsa in
- lokal
- lokalt
- läge
- Lång
- större
- tillverkare
- Framställning
- ledning
- Tillverkare
- Produktion
- marknad
- Marknadsföring
- Marknader
- Mission
- ML
- Mobil
- mobiltelefon
- modell
- pengar
- flytta
- netto
- nät
- nätverk
- nyheter
- Omvårdnad
- erbjudanden
- erbjuda
- Okej
- Onboarding
- nätet
- öppnas
- drift
- Verksamhet
- möjligheter
- Möjlighet
- Tillbehör
- beställa
- Övriga
- Övrigt
- partnern
- Personer
- prestanda
- Bild
- plast
- plattform
- Plattformar
- Spelaren
- podcast
- Podcasts
- portfölj
- kraft
- VD
- tryck
- pris
- prissättning
- privat
- Produkt
- Produkter
- yrkesmän/kvinnor
- Profil
- Profiler
- projektet
- egenskapen
- skydda
- allmän
- område
- realiteter
- Verkligheten
- minska
- regulatorer
- Förhållanden
- rapport
- Rapport
- forskning
- forskning och utveckling
- detaljhandeln
- intäkter
- Rutt
- rinnande
- säker
- försäljning
- Skala
- Sektorer
- säkerhet
- ser
- sälja
- känsla
- Tjänster
- in
- inställning
- Dela
- Kort
- SIM
- Enkelt
- Områden
- Storlek
- Small
- smarta
- Smart Cities
- SMS
- So
- Mjukvara
- Lösningar
- Utrymme
- spendera
- Spendera
- sponsra
- Spot
- spioneri
- Etapp
- starta
- igång
- lagrar
- prenumeration
- framgång
- framgångsrik
- leverantörer
- leverera
- leveranskedjan
- stödja
- Växla
- system
- System
- Talks
- tech
- Teknisk
- Tekniken
- Teknologi
- Telco
- Framtiden
- världen
- Tänkande
- tid
- TLS
- Rör
- spår
- handla
- Transformation
- transport
- transporter
- trending
- Trender
- Litar
- Uk
- us
- USA
- verktyg
- värde
- Vice President
- utsikt
- Virtuell
- Vodafone
- webbseminarium
- Webbplats
- Vad är
- VEM
- trådlös
- inom
- Arbete
- fungerar
- världen
- år
- år
- noll-