Dan Arlotta, Senior Vice President för Garnet Capital Advisors om försäljning av fintech-lånportföljer

Dan Arlotta, Senior Vice President för Garnet Capital Advisors om försäljning av fintech-lånportföljer

Källnod: 2515613

Gillar du våra poddar? Missa inte framtida avsnitt! Vänligen tryck på prenumerera-knappen AppleSpotifyYoutube, eller din favoritpodcastplattform för att hålla dig uppdaterad med vårt senaste innehåll. Tack för ditt stöd!

Dan Arlotta, Senior Vice President för Garnet Capital AdvisorsDan Arlotta, Senior Vice President för Garnet Capital Advisors
Dan Arlotta, Senior Vice President för Garnet Capital Advisors

Den sekundära lånemarknaden har spelat en viktig roll i fintech-utlåningens historia. Det var viktigt för de tidiga låneköparna att veta att det fanns en robust marknad om de behövde sälja en låneportfölj. Och ibland skulle plattformar hålla lånen på sin egen balansräkning i några månader innan de avlastades i en sekundär låneförsäljning. Det var en viktig ingrediens i utrymmets tillväxt.

Min nästa gäst i Fintech One-on-One-podden är Dan Arlotta, Senior Vice President på Garnet Capital Advisors. Han har funnits i fintech-utlåningsområdet nästan från början och har satt ihop låneportföljförsäljning över hela branschen. Det finns få människor som känner till detaljerna i låneköpområdet bättre än Dan.

I denna podcast lär du dig:

  • Hur låneköp i fintech-området har utvecklats under det senaste decenniet.
  • Hur fintech-lån står sig jämfört med banker och kreditföreningar idag.
  • Vad Dan han ses i aktivitet i nödlidande lån.
  • Hur skärpta kreditrutor kommer att påverka sekundära transaktioner.
  • Hur höga räntor har påverkat köparens aktivitet.
  • De typer av köpare som Garnet arbetar med vid sekundär försäljning.
  • Vilka låneplattformar de jobbar med på fintech-sidan.
  • Hur det var annorlunda att arbeta med Figur.
  • De bästa metoderna för långivare som vill göra sekundära lånetransaktioner.

Läs en transkription av vårt samtal nedan.

Peter Renton  00:01

Välkommen till Fintech One-on-One-podden. Det här är Peter Renton, ordförande och medgrundare av Fintech Nexus. Jag har gjort den här showen sedan 2013, vilket gör detta till den längsta pågående en-mot-en-intervjushowen i hela fintech. Tack så mycket för att du följde med mig på denna resa.

Peter Renton  00:27

Innan vi sätter igång vill jag påminna er om vår omfattande nyhetstjänst. Fintech Nexus News täcker inte bara de största fintechnyheterna, vårt dagliga nyhetsbrev levererar de viktigaste fintechberättelserna i din inkorg varje morgon, med speciella kommentarer om dagens toppnyhet. Håll dig uppdaterad om fintech-nyheter genom att prenumerera på news dot fintech nexus.com/subscribe.

Peter Renton  00:57

Idag på programmet är jag glad att välkomna Dan Arlotta. Han är senior vice president på Garnet Capital Advisors. Nu i dag pratar vi allt om låneförsäljning, vi dyker in på detta ämne på djupet, Dan ger sitt perspektiv på marknadens tillstånd, ger lite av en historielektion om hur den har utvecklats under det senaste decenniet. Och vi pratar om var det är idag, de olika sektorerna som han arbetar inom, området för nödlidande lån, vad som händer där. Vi pratar om några av de långivare som de arbetar med idag, många namn du skulle känna till. Han ger oss också en känsla av vad som är på gång under resten av det här året. Det var en fascinerande diskussion. Hoppas du gillar showen.

Peter Renton  01:43

Välkommen till podden, Dan.

Dan Arlotta  01:45

Tack, Peter. Härligt att vara här. Tack för att jag fick komma.

Peter Renton  01:47

Mitt nöje. Okej, så låt oss börja med att ge lyssnarna lite bakgrund om dig själv. Varför berättar du inte bara lite om vad du har gjort och vad du gör idag på Garnet?

Dan Arlotta  01:59

Så jag heter Dan Arlotta, jag är Senior Vice President på Garnet Capital. säger ofta att folk ser på oss som granat, inget kapital, vi köper ingenting. Även om, du vet, ibland är det ett bra sätt att få någon att dyka upp på ett möte. Vi är en rådgivare för låneförsäljning som firar 20 år nu och är involverade i försäljningen av presterande, icke-presterande och debiterade tillgångar, över egentligen alla produkttyper. Ungefär 30 personer med huvudkontor i Westchester County, New York med kontor runt om i landet från Tahoe till Minneapolis, Boston, Atlanta och Houston. Trots, och jag skulle säga, har egentligen ingen annan yxa att slipa än att maximera prisvillkoren, mildra risker, skydda varumärkets rykte för säljarna vi arbetar med, samtidigt som vi sätter ihop en affär i historien, i en transparent, rättvis process som tillåter köpare att lätt smälta och lita på vad de köper. Vi samarbetar med några av de största bankerna, kreditföreningarna, statliga myndigheter och självklart fintechs för att skapa och bygga marknader för produkter som inte handlas varje dag. Ingen anlitar oss för att sälja Fannie Mae kvalificerade bolån. Du vet, vi är de som gör lån till hästsläp, husbilar, studielån, personliga lån, bil, återigen, mycket inom fintech-området, men du vet, ett brett utbud av produkter där du verkligen behöver kom på historien, förstå produkten, hitta rätt personer, få affärerna gjorda. Jag är en del av säljteamet här. Att täcka banker, kreditföreningar, specialfinansiering, skuldköpare måste verkligen vara en generalist först, även om mycket av det arbete jag gör här handlar om att finslipa fintech-området. Varit här 11 år nu, vilket du vet, ofta skämt känns som igår och 50 år, samtidigt. Och mitt första säljjobb har jag alltid sagt var att sälja pennor och pennor som jag hämtade från mina föräldrars hus i första klass, bra affär, förresten, 100% vinstmarginal. Men kortlivad. Snabbspola lite mer, innan genom en serie praktikplatser, var på väg mot mer av en ränteförsäljnings- och handelsväg tills företaget som anställde mig från college, gick under halvvägs genom mitt sista år. Så du vet, välkommen till finansiering, eller hur. Jag tror dock stort på att saker händer av en anledning och du vet, uthållighet, goda vanor, saker löste sig. Granat gav mig en chans. Och du vet, här är vi. Det är en fantastisk plats. Få prata med smarta människor varje dag, arbeta med kort-, medellång- och långtidsprojekt, men varje dag är en ny dag. Och det hindrar mig från att bli uttråkad och håller mig upphetsad.

Peter Renton  05:01

Okej, det har varit intressanta senaste 11 år minst sagt. Så, innan vi går in i det, kanske låt oss ta ett steg tillbaka. Hur är läget för låneköp idag? Uppenbarligen särskilt intresserad av fintech-utrymmet, men du kanske kan ge oss en känsla av det övergripande utrymmet också.

Dan Arlotta  05:19

Så jag tror att jag kanske kommer att göra en liten tillbakablick de senaste åren, du vet, kanske sedan 2020. Och kanske till och med innan det, du vet, jag tror att fintech-utrymmet uppstod, efter den stora lågkonjunkturen, en lite mer godartad i miljön. Priserna, du vet, går ner eller, du vet, platt, vilket var bra, eftersom det möjliggjorde tillväxt. Jag tror att när jag ser tillbaka på 2014 så skickades jag för ett slags rekonditionsuppdrag till San Francisco på LendIt. På din konferens, och, du vet, ju mer entreprenöriellt utrymme än jag tror där det är idag, det är, du vet, lite mer fokuserat på hur effektiviteten ska fungera och lite mer finjusterat. Du vet, du tittar på 2020, och, du vet, särskilt efter COVID, kalla det andra halvan av året, började saker verkligen ta fart, eller hur, prestera, låntagarens resultat var fantastiskt. Njut verkligen av prestandaspektrat, du vet, hela vägen ner till debiterade avdrag där folk fick sina stimulanscheckar, och, du vet, betalar på saker som de uppriktigt sagt inte hade gjort på flera år. Det var en marknad där om vi tog en affär, om du tog den, skulle de komma, eller hur, och såg många affärer där om prisprat var x till y, alla skulle vara åtminstone i x till y, och sedan skulle ha genom någon kombination av du vet, vad jag kallar, kanske andra plats syndrom, eller bara behöver en affär. Du vet, du hade många extremvärden, eller hur. Du vet, det var kvar, skulle jag säga, till slutet av 2021, en bit in på 22. Jag tror att vid den tidpunkten, eller hur, du hade inflationen som började ta fart och efterföljande räntehöjningar skulle följa. Mindre om, du vet, stimulanspaketen och, du vet, verkligen förändrade saker jag skulle säga lite under 2022, började du se mindre av extremvärdena, lite mjukare marknadsförhållanden, till där jag skulle säga slutet på 2022, till slutet av första kvartalet 1 var förmodligen den största förändringen jag sett på marknaden sedan jag har varit här.

Dan Arlotta  07:44

Du vet, uppenbarligen, en del av det, du hade banker som hade problem förra året, du vet, det hjälper inte. Du har kapitalkostnaden som går upp, du vet, från långivare till långivare, långivare till köpare, typ hela, hela stapeln, där. Du hade också kurser som började gå upp. Och du vet, när det händer, det var verkligen första gången sedan jag har varit här som erfarna portföljer som redan fanns, eller hur, var ur ett kursperspektiv, under vattnet i förhållande till nya ursprung, eller hur. Och vad betyder det vanligtvis? Det betyder rabatter. Och jag skulle säga att under större delen av förra året, absolut första halvåret, kanske till och med Q3, och återigen, särskilt på prestationssidan, du vet, när fintech ingår i detta, hade du ett riktigt bud, fråga, sprid utmaningar, eller hur. Jag tror att marknaden skiftade mot mer av en köparens marknad. Säljare ägnar lite tid åt att vänja sig vid det, du vet, att vilja prissätta mer av det gamla. Men under hela året, typ av förståelse var marknaden var till där fler affärer kunde göras. Jag tror att det finns många affärer, särskilt inom konsumentområdet förra året, som flyter runt. Jag får en magkänsla att, du vet, två av 10 faktiskt var klara. Så för oss, du vet, var vi verkligen tvungna att välja platser och du vet, alternativkostnader blev mycket viktigare. Jag skulle säga att när vi går in i år och där saker och ting står, finns det likviditet i det här utrymmet, vilket är fantastiskt. Jag tror att det är du vet, likviditet till vilket pris och i förhållande till vilka andra möjligheter som kan finnas där ute? Jag minns maj 2016, eller hur? Det var lite av en hicka i fintech-utrymmet ganska tidigt, som hade en effekt av fler turistinvesterare, eller hur. Så vi såg mellan 2016 och 2019, vi var ganska upptagna med att sälja sekundära pooler för investerare som du vet, kom in för ett år eller två, flyttade ut, kallade det en dag, kanske ändrade strategier. Men som jag ser det idag verkar det vara mindre av det. Jag tror att fintech-utrymmet är mer inarbetat på marknaden och, du vet, verkar ha mer långsiktig lönsamhet än dem. Så netto, du vet, jag tror att investerarna i utrymmet har vuxit och är mer stabila, eller hur, för att inse att det kommer att bli lite ebb och flod. Du vet, jag tror att en stor del av marknaden fortfarande har att göra med. Du vet, prestationerna på dem har inte varit lika starka. Men, du vet, igen, det verkar som ett ögonblick i tiden, när det börjar säsonga ut, och kurvorna är platta och nya emissionsgarantier med högre räntor kommer igenom, du vet, jag tror att plattformen har varit smart med det över det senaste året, ett och ett halvt år. Och, du vet, anpassa sig till var människor är engagerade. På den sekundära sidan, och typ, du vet, vårt utrymme, skulle jag säga, folk tittar alltid på är, du vet, vad kan jag få på den sekundära sidan av säsongspoolen jämfört med vad jag köper direkt från plattformen ? Och det verkar finnas något mer intresse, skulle jag säga, på sekundärsidan, som på senare tid. Jag tror att en del av det har att göra med att du kan titta på en pool som redan finns, förmodligen redan har liknande vintageprodukt i ens bok, och, du vet, erbjuder en möjlighet att, skulle jag säga, förkorta ens varaktighet, om det är något som, du vet, någon vill göra, och, du vet, plocka upp några fler produkter på vägen. Så, netto, människor har likviditet, vi ser fler affärer i det här utrymmet. Det är, du vet, det verkar vara ... vi såg en våg mellan 2016-2019, lite mindre över, du vet, perioden 2019-'22.

Peter Renton  12:21

Det var det jag undrade över, för, du vet, du pratade om 2014 när du gick ut till vårt San Francisco-evenemang, och då var det för ungefär 2015 som ett go-go-år där alla bara fick pengar. Pengar rann runt överallt.

Dan Arlotta  12:36

Det var 2021.

Peter Renton  12:37

Ja. Precis, precis. Återbesök! Men nu, nu är jag bara nyfiken på tillståndet på marknaden idag, och i synnerhet finns det nu massor av banker, som tillbaka 2014-2015, personliga lån, gjordes i stort sett allt inom fintech-området för det mesta . Nu, många banker, gör personliga lån, och många av dem bara håller dem på sin balansräkning, de gör inte en hel massa försäljning. Men jag är nyfiken på när du pratar med köpare, är det stor skillnad mellan en fintech pool av lån än en icke-fintech som en ba.., en traditionell finansiell institution som gör en pool?

Dan Arlotta  13:12

Nej, det tror jag inte. Jag tror, ​​du vet, du ser många tre och du vet tre, fyra eller fem år långa lån, eller hur, med liknande balans. Jag tror, ​​du vet, den enda skillnaden, jag skulle säga, du vet, banker, kreditföreningar, de kommer att fokusera lite mer på den högre krediten. Så du ser inkrementella, kanske högre FICOsd som helhet, de kommer också att ha strängare golv på, du vet, typer av krediter som de kommer från, men du har rätt, jag menar, för det mesta del, dessa ursprung i icke-fintech-gemenskapen har i stort sett bara, du vet, hållits i balansräkningen. Du vet, jag tror dock att det finns, det finns en anledning till varför fintechs existerar och fortfarande existerar, att, du vet, banker på den kommersiella sidan, eller hur, att göra ett lån på 100,000 5 dollar eller ett lån på 2014 miljoner dollar är ungefär samma ansträngning . Och, du vet, när du tittar på mer volym kanske kontra balanserna, är det fortfarande något som jag tror är tuffare för dem jämfört med fintechs, så du vet, jag minns tillbaka 15-XNUMX, eller hur, Jag menar, det finns paneler om banker och fintech, du vet, samarbeta eller bygga själv. Du vet, även saker som kostnaden för att förvärva låntagare, eller hur. Jag menar, det är fördelen som många banker har, att de kan utnyttja sin befintliga bas kontra, du vet, faktiskt skaffa en kund som kan vara dyrt, du vet, vissa av samma saker fortfarande, och jag tänker på samma frågor finns fortfarande där ute, du vet, med stegvisa framsteg på vägen.

Peter Renton  14:57

Nu, med räntorna har varit höga, verkade detta ha stabiliserats, åtminstone för nu, med de flesta som tror att nästa rörelse är nere. Med det, uppenbarligen högre lånekostnader, vet du att folket har varit vana vid låga räntor under lång tid. Och du vet att nu när du tittar på räntorna som förmodligen är dubbelt så höga som de var, när du gör ett, säg ett privatlån, till exempel för två och ett halvt år sedan, ser vi en ökning av aktiviteten i de nödlidande lånen? Vad ser du där ute?

Dan Arlotta  15:26

Ja, och jag menar, du har rätt. Det finns några av samma affärer, du vet, säljer idag som var sex till 8%, du vet, är 12 till 14% nu, eller hur, och så det är en riktig förändring. På NPL-sidan ser vi definitivt en uppgång i det. En del av det är relaterat till tillväxt på vägen, även om, du vet, det kommer att bli intressant att se de kommande sex månaderna eller så av vad som kommer från att kalla det ursprungsprodukten av 2023-typ. Jag tror, ​​du vet, vad vi ser mycket av nu är, du vet, en uppgång som fortfarande är relaterad till den sena 21-22, som var precis innan, eller hur, jag tror att inflationen och räntehöjningarna slog in. hade förra året, eller hur, tror jag, två okända på marknaden, du hade räntehöjning efter räntehöjning, och inte riktigt ett slut i sikte. Jag tycker att det är positivt att man kan argumentera, går det lägre? Sitter den kvar där den är längre? Men man skulle åtminstone kunna bilda en marknad, tror jag, kring det nu. Du vet, det är en låda som folk nu är vana vid. Osäkerhet för låntagare och prestation, du vet, tror jag fortfarande finns kvar, även om det verkar som att de flesta pratar med, du vet, jag vet inte om det är en kombination av hopp , liksom, du vet, faktiska förutsägelser, men det verkar som om de ser mot Q1/Q2, detta år med kanske slutet på en cykel och en viss uppgång i NPL. Vi kommer definitivt att se mer, men du vet, det känns som att det kommer att fortsätta, åtminstone under första halvåret. Och sedan, du vet, kommer vi att se vad den nyare försäkringen från 2023 till högre kurser, tillsammans med, du vet, vad Fed gör, du vet, efter det,

Peter Renton  17:20

Många av de fintech-långivare som jag har pratat med, många av dem minskade sin ursprungsvolym, vi har sett det med de offentliga företagen också. Men även om de privata minskade ursprunget stramade till kreditboxen, gjorde en, snedställde den till en mycket mer kreditvärdig låntagare, hur kommer den sortens att förvränga vad som finns på marknaden när det kommer till sekundära lånetransaktioner?

Dan Arlotta  17:42

Tja, du vet, som jag sa, eller hur, jag menar, om kurserna går ner, helt plötsligt, du vet, vissa av dessa ursprung under de senaste 12-18 månaderna, blir just då väldigt, väldigt attraktiva eftersom det går åt andra hållet. Verkligen, under hela 2023 tog plattformarna, du vet, mycket tid och fokuserade på, du vet, inte nödvändigtvis fokuserade på tillväxt, eller hur, vilket är inbäddat i, du vet, att vara ett teknikföretag, utan att fokusera på sorts att maximera effektiviteten och, du vet, att få det rätt, vilket jag tycker att de har gjort ett bra jobb med. Och, du vet, det finns alltid en eftersläpning i vår verksamhet, så när du börjar se effekterna av det, men jag har en känsla av att, du vet, under de kommande månaderna, och under hela året, kommer det att vara, visa själv på ett mycket positivt sätt.

Peter Renton  18:32

Okej, så när du gör dessa sekundära transaktioner, vilka är de typiska köparna här? Jag menar, vi pratar i första hand hedgefonder? Jag menar, vem jobbar du med egentligen?

Dan Arlotta  18:45

Ja, så köparna av produkten och, du vet, jag ska göra lite åtskillnad, tror jag, mellan kommersiell och konsument. Du vet, konsumenten först, men för det mesta, eller hur, det är någon som redan köper från de underliggande plattformarna, produkterna, eller hur, som vi säljer. Det gör, hjälp gör det lite mer varuformaterat. Jag tror att dina avkastningshinder kan vara lite lägre jämfört med bara den helt nya produkten, en helt ny plattform, typ sekundär försäljning. För det mesta är det dock fintech-fokuserade fonder, och det sträcker sig från du vet, små till stora, liksom du vet, dina medelstora till stora multistrat-kreditfonder. Du vet, beror på affärens storlek, eller hur, alla kommer inte att titta på en pool på två och en halv miljon dollar. Du vet, försöker komma på några nya idéer och sätt att just nu, för att du vet, se till att vi har fullt marknadsdeltagande och inte har du vet, olika människor inte kan visa, ibland, du vet, du kommer att få några banker inblandade, mindre så på säg kreditföreningssidan skulle jag verkligen på grund av, du vet, kreditföreningar behöver bli medlem i låntagare. Men du vet, för det mesta ser jag på det som att jag ser på det som en grupp på cirka 50 potentiella köpare över alla plattformar i konsumentutrymmet. Och det är en av de trevliga sakerna här på Garnet som jag tycker är unik, jag får prata med långivare, ni vet, ursprungsplattformarna, köparna över dem alla. Så du vet, du kan verkligen lyssna på dem alla och ta reda på var framgångarna finns, var utmaningarna finns. Och varje gång vi gör ett avtal, du vet, tänker du på vad som är det optimala sättet att göra detta? Men, du vet, siffror, fintech-fokuserade och inte, lite på banksidan, mindre så på kreditföreningssidan när vi gör sekundärerna.

Peter Renton  20:52

Okej, så kan du dela på plattformssidan eller långivarens sida? Kan du nämna några namn, som vem du jobbar med idag?

Dan Arlotta  21:01

Så, du vet, mer allmänt, vi...Garnet har varit runt 20 plus år, eller hur. Vi har arbetat med, skulle jag säga, de flesta av dina topp 25 banker. Tänk, Capital One, TD, Key. På kreditföreningssidan, du vet, vi har arbetat med Navy Federal, på fintech-sidan, du vet, verkligen den första försäljningen som startade allt, du vet, med Garnet i fintech-området, och en hel del min karriär var 2017 Lending Club, vilket var avvecklingen av LCA.

Peter Renton  21:40

LC rådgivare.

Dan Arlotta  21:42

Rätt, ja. Och, du vet, det ger uppenbarligen upp, när du har en större affär som den, erbjuder möjligheten att skapa några dominoeffekter och gå därifrån. Så du vet, vad jag kommer att säga är, du vet, vi har arbetat med, på konsumentsidan, du vet, sådana som Lending Club, vi har arbetat med Avant, du vet, vi har sålt produkter av Prosper, Upstart, Upgrade, Marlette. Så, du vet, tror att några av de större där också har gjort en del mindre försäljningar för mindre långivare, särskilt de som vill skaffa, du vet, lagerlokaler och komma igång. Men, du vet, förhoppningsvis ger det lite smak. Jag vet, du hade nämnt, du såg att vi hade arbetat med Figure. Du vet, det finns många olika produkttyper där ute, du försöker börja med några av de större, skapa den där dominoeffekten. Jag tror att vi sedan 2017 har gjort 40 transaktioner i fintech-området till en köpeskilling på cirka 2 miljarder dollar där. Och en del av det har också hittat sin väg in i avräkningsförsäljning framåt, vilket är en annan som, du vet, fler och fler är ute efter att sälja än att arbeta själva.

Peter Renton  23:07

Japp. Japp. Så jag vill gräva lite i Figure eftersom jag tycker att det är ett intressant fall. Jag tror att du till och med hade ett citat i ett av pressmeddelandena som jag läste, eftersom Figure skiljer sig från alla andra i den mån de har sitt ursprung i blockkedjan, på Provenance Blockchain, att jag är nyfiken på en sekundär lånetransaktion. Jag menar, processen var uppenbarligen annorlunda. Men jag är nyfiken på köparsidan av det här, och hur de kändes med att göra något som var så annorlunda än vad de brukade göra.

Dan Arlotta  23:39

Ja. Så att den faktiskt var mer på nystartssidan. Så du vet, att föra fram flödesköpare till plattformen var typ idén där, som, du vet, jag tror att när folk anställer oss för den typen av ansträngningar, de letar mindre efter att vi ska, du vet, ta in hedgefondgemenskap, och, du vet, mer av din bank- och kreditföreningsgemenskap. Så, du vet, det var vad vi gjorde där. Du vet, när jag först såg plattformen där, minns jag att jag gick ut från demot och sa: Wow, det här är riktigt coolt. Jag ser tekniken här. Och, du vet, ibland är folk som, åh, du vet, var är tekniken inom fintech, eller hur? Och du vet, de hade något väldigt, väldigt unikt där. Du vet, det är en del av den typen av alternativkostnader, som vi går igenom rätt, vi vill gå ut där med något som är unikt, och det kommer att få folk att bli upphetsade. Du vet, de gjorde något som de flesta gör på du vet, 45 till 60 dagar, på inte mer än fem arbetsdagar. Du vet, gör det på ett annat sätt, men du vet, att komma dit. Och, du vet, det är de typer av saker som alltid är mest spännande med fintech-utrymmet där du vet, jag tror att det resonerar Åh, du vet, jag har en du vet, en inteckningsrefi eller, du vet, en HELOC och du vet, det var smärtsamt, det var svårt. Och du vet, det tror jag i slutändan är fintech-utrymmet, eller hur? Det tar saker som redan finns, gör dem mycket bättre, mycket mer effektiva, mycket snabbare, såväl som den helt nya idén där. Så det var en lite annorlunda produkt eller process genom att det var, du vet, igen, mer av den där nya ursprungsköparen. Och sen, du vet, beroende på vem det är, du vet, så lägger du mer tid på medlemskap av låntagare och sånt, sedan ekonomin ibland.

Peter Renton  25:39

Säg att du är en långivare och vill positionera dig för en framgångsrik sekundär transaktion. Så vad är några av de bästa metoderna som du skulle rekommendera långivare att göra för att få det bästa priset de kan tänkas få på dessa transaktioner?

Dan Arlotta  25:55

Ja, så jag tror, ​​du vet, data är avgörande, eller hur? Du vet, jag tror att fintechs de har gjort saker på vissa sätt, många gånger är det deras första försäljning, eller hur? Så, du vet, det kanske tror att, hej, här är datafilen, låt bara folk ta en titt, det här är vad vi gör. Prestandahistorik, data, transparens, du vet, att vara på förhand med vad målen är, och egentligen bara fokusera på typ inga överraskningar i allmänhet. Jag menar, det är det bästa sättet att starta en process. Du vet, vi gillar att spendera mycket tid i förväg för att se till att det vi tror att marknaden kommer att bära, en process i åtanke, verkar vara i linje med kundens mål. Så vi försöker göra det i början så det blir inga överraskningar. Och när du väl trycker på knappen för att gå till marknaden har du rätt köpare, du vet, potentiella budgivare samlade. Återigen, det finns inga problem, folk kan sätta sin bästa fot framåt. Du vet, jag tittar på det, eftersom, du vet, en del av köparens jobb är att hitta de erbjudanden som jag inte hittar, eller hur, det är de erbjudanden de vill få in där, vara den i rummet, du vet, skaffa homerun, Grand Slam-typ. Du vet, för oss, du vet, å ena sidan är vi ute efter att maximera prisvillkoren för säljaren, det är den vi jobbar för. Å andra sidan, att sätta ihop en affär som innehåller lika mycket information, gör analytikerna här ett fantastiskt jobb med att hitta guldkornen och verkligen berätta en historia, du vet, för människor, människor kan räkna ut, rätt, men någon gång kommer du att ha ett finger i luften, speciellt när du kommer längre ner i form av att det där prestationsspektrumet, du vet, NPL laddar upp för att verkligen få någon att bli upphetsad och ta det där hoppet, eller hur , för en affär. Så data, transparens, uppsatta mål, du vet, det är förmodligen de viktigaste sakerna.

Peter Renton  29:39

Eller hur. Okej. Okej, så sista frågan, då är jag nyfiken, du vet, vi spelar in i slutet av februari, vad har du för utsikter för de kommande 10 månaderna? Hur tror du kommer att vara tillståndet på marknaden under resten av året?

Dan Arlotta  28:11

Om vi ​​går tillbaka lite till det, du vet, som sa tidigare, så tror jag att det händer något i tiden här, just nu. Om du tittar på investerarna i det här utrymmet, och du vet, kanske fler av den fondgemenskapen mer än banken, så är det, du vet, bara att hantera sin egen balansräkning. Du vet, jag tror att om du ser tillbaka på de senaste 12 månaderna, om du är en investerare, inom en fond, kan du säga, om du bara jämför vad de senaste 12 månaderna har producerat med exakt dagens relativa värde, kanske det inte vara överdrivet, du vet, spännande, men som jag tror kommer att under de kommande sex månaderna med högre räntor, en stramare emissionsgaranti, som kommer att se väldigt annorlunda ut. Så, du vet, vi har sett, du vet, några försäljningar av investerarinlösen, kapitalinflöden, lite tuffare, som redan dock verkar reda ut sig själv, och du vet, mer kommer in i utrymmet igen. Jag skulle säga att jag förväntar mig att se fler förstagångssäljare som tar betalt för produkter, tror jag, både för konsumenter och kommersiella, kanske mer på kommersiella, vilket egentligen inte har varit mycket i vägen för, du vet, sekundärt transaktioner på antingen den presterande eller icke-presterande sidan. Och ändå kan varje artikel, du vet, dyka upp, åh, du vet, reklam och sprickor som bildas, allt det där. Men du vet, det har verkligen inte funnits mycket i vägen för utbudet, så jag förväntar mig att se mer utbud på den kommersiella sidan. Vi har gjort en del försäljning i utrymmet. Vi gjorde en rea för Funding Circle, du vet, för ungefär ett år, och ett halvt år sedan. Du vet, vissa marknader, vissa nischer, speciellt där, du vet, jag tittar på den där kommersiella Fintech C&I-produkten. Jag vet att en sak jag är ute och försöker prata med folk om är att det har funnits en sådan brist på utbud, vilket är raka motsatsen till konsumentutrymmet, att köpargemenskapen är förvånansvärt robust. Och du vet, prissättningen är fortfarande typ vid alla tidpunkter, särskilt igen, är när du kommer till den där NPL-sidan, där du vet, du har C&I-köpare, du faktiskt hade CRE-säkrade köpare som hoppade in i C&I-utrymmet i en sökning efter produkt. Det kvarstår fortfarande, det är för mig en av de större möjligheterna för innehavare av fintech-reklam att bli mycket förvånade över prissättningen som de kan få där ute. Och, du vet, för många fintechs, jag tror, ​​du vet, de kör den här försäljningsprocessen eller inkassoprocessen på uppdrag av underliggande investerare, du vet, pengarna idag kontra tre till fem år skulle kunna vara väldigt attraktiv där. Annars skulle jag, du vet, jag skulle säga att det är ebb och flod. Jag känner faktiskt att de nyare utmaningarna, vinden växlar åt rätt håll, det är nog mer fokus på lönsamhet. Och, du vet, som du sa, rätt, minska ursprunget, se till att vi gör saker rätt, än ren tillväxt. Och jag tror att det kommer att fortsätta. Det finns alltid dessa riktigt nischade spelare som startar upp som är väldigt fokuserade på en unik produkt, där de kanske inte har så mycket i konkurrensen, de är verkligen spännande för mig. Jag tror, ​​du vet, det är ett mycket specifikt problem de försöker lösa för, de kan få lite mer, du vet, jag tror prissättningskraft från det. Och du vet, vägen till lönsamhet är lite, du vet, snabbare och mer i sikte. Du vet att jag älskar att företag gillar försäljningsprodukter, där du vet, många gånger pratar du om kostnaden för låntagares förvärv och sådana saker, du vet, de har fördelen av att gå till handlare, och du vet , att låta dem göra marknadsföringen åt dem, eller hur. Och, du vet, det är för mig ett utrymme som jag tror kommer att bli mer framträdande också. Jag tror att affären kommer att vara upptagen under det första halvåret. Det är valår. Så det kan gå hur som helst. Men kunde också se hur det kommer sig att oktober, du vet, kanske till och med, du vet, september, folk hamnar i lite mer avvaktande läge. Så med det tror jag, jag vet att vi är mer fokuserade på det första halvåret. Men, du vet, i fintech-området, i allmänhet, säger jag alltid att världen inte blir mindre digital, eller hur. För länge sedan tror jag att folk ville prata med sin bankman, eller hur, istället för den läskiga bankomaten. Och du vet, jag vet inte senast jag gick genom nästa uppsättning glasdörrar, du vet, på banken. Världen blir inte mindre digital, fintech är verkligen här för att stanna. Du vet, du hanterar en del ebb och flod, det vill säga, lyssna i slutet av dagen, det är fortfarande i tidiga innings, jag skulle inte bli chockad över att se någon konsolidering, eftersom jag tror att eget kapital och skulder är svårare att hitta och dyrare. Så, du vet, jag tror dock att det är ett år där folk har möjlighet att på ett sätt skilja sig lite mer, samtidigt som det är rätt, man rotar för hela branschen för att det är tillräckligt nytt, eller hur? Du vill inte se, du vet, någon som vacklar. Så jag är optimistisk, du vet, jag är med i det här på lång sikt också. Och, du vet, i slutet av dagen, varje affär vi gör med någon fintech, du vet, jag går och lägger mig på kvällen och tänker verkligen på vad som är den bästa lösningen?

Peter Renton  34:22

Okej, låt oss lämna det där. Dan. Riktigt kul att höra dina insikter idag. Tack så mycket för att du kom på showen.

Dan Arlotta  34:27

Likaså. Tack så mycket, Peter.

Peter Renton  34:30

Jag hoppas att du gillade showen. Tack så mycket för att du lyssnade. Var snäll och ge programmet en recension på den podcastplattform du väljer och berätta för dina vänner och kollegor om det. Hur som helst, på den noten kommer jag att skriva av mig. Jag uppskattar mycket att du lyssnar, och jag hörs nästa gång. Hejdå.

  • Peter RentonPeter Renton

    Peter Renton är ordförande och medgrundare av Fintech Nexus, världens största digitala medieföretag fokuserat på fintech. Peter har skrivit om fintech sedan 2010 och han är författare och skapare av Fintech One-on-One Podcast, den första och längsta pågående fintech-intervjuserien.

.pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .box-header-title { font-size: 20px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .box-header-title { font-weight: bold !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .box-header-title { color: #000000 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-avatar img { border-style: none !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-avatar img { border-radius: 5% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-name a { font-size: 24px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-name a { font-weight: bold !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-name a { color: #000000 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-description { font-style: none !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-description { text-align: left !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a span { font-size: 20px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a span { font-weight: normal !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta { text-align: left !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a { background-color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a { color: #ffffff !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-meta a:hover { color: #ffffff !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-user_url-profile-data { color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data span, .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data i { font-size: 16px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data { background-color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data { border-radius: 50% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-twitter-profile-data { text-align: center !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data span, .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data i { font-size: 16px !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data { background-color: #6adc21 !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .ppma-author-linkedin-profile-data { border-radius: 50% !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-author-boxes-recent-posts-title { border-bottom-style: dotted !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-multiple-authors-boxes-li { border-style: solid !important; } .pp-multiple-authors-boxes-wrapper.box-post-id-45383.pp-multiple-authors-layout-boxed.multiple-authors-target-shortcode.box-instance-id-1 .pp-multiple-authors-boxes-li { color: #3c434a !important; }

Tidsstämpel:

Mer från Utlåna akademin